Psycho-educatie
Uitgangsvraag
Wat is de plaats van psycho-educatie bij patiënten met licht THL in de acute fase?
Aanbeveling
Licht de patiënt (en ouders/verzorgers) voor over de posttraumatische klachten en geeft adviezen over opbouw van activiteiten.
Geeft deze informatie mondeling en aanvullend schriftelijk of digitaal.
Overwegingen
Voor- en nadelen van de interventie en de kwaliteit van het bewijs
Er is een systematische literatuur analyse uitgevoerd naar de plaats van psycho-educatie bij patiënten met licht THL in de acute fase (binnen drie maanden). Het doel van psycho-educatie is het verstrekken van duidelijkheid over de prognose en het geven van geruststelling en heldere adviezen over wat wel en niet helpend is en wat een goede opbouw van activiteiten is. Psycho-educatie is meestal geen aparte behandelvorm, maar vormt wel een belangrijk onderdeel van de meeste behandelingen die geboden kunnen worden aan patiënten met licht THL in de acute fase. Deze module richt zich op de psycho-educatie die in de acute fase na het ongeval al aan de patiënt kan worden verstrekt.
Wanneer de patiënt wordt ontslagen is het belangrijk dat de patiënt goed geïnformeerd het ziekenhuis verlaat. Mondelinge informatie die gegeven wordt, wordt niet altijd onthouden. Ook is het zo dat patiënten na ontslag problemen kunnen ervaren die op het moment van het ontslag niet naar voren kwamen en kunnen mensen op wat langere termijn klachten en beperkingen ervaren. Ook bleek dat het toevoegen van een video-instructie met informatie niet leidde tot significant minder klachten vergeleken met het geven van mondelinge ne schriftelijke instructie.
Voor kinderen met licht THL in de acute fase lijkt psycho-educatie de posttraumatische klachten te verminderen en de hervatting van activiteiten/werk/school/sport te bevorderen. Het overal niveau van bewijskracht is laag vanwege beperkingen in studieopzet en de kleine onderzochte populatie.
Voor volwassenen met licht THL in de acute fase laat de literatuur geen duidelijk effect zien van psycho-educatie op posttraumatische klachten en de hervatting van activiteiten/werk/school/sport. Het algehele niveau van bewijskracht is zeer laag vanwege beperkingen in studieopzet, verschillen in de richting van het effect en de kleine onderzochte populatie. In de praktijk blijkt echter dat sommige patiënten gedurende de eerste weken klachten ervaren waardoor werken volledig of deels niet mogelijk is.
Naar de mening van de werkgroep is het geven van begrijpelijke mondelinge en schriftelijke informatie van belang. Naast informatie over klachten in de eerste dagen na het ongeval (zie Submodule algemene adviezen) is informatie nodig over klachten die in de eerste weken aanwezig kunnen zijn. Na een licht THL kunnen zowel kinderen als volwassen last hebben van posttraumatische klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, verhoogde prikkelbaarheid en cognitieve problematiek (zoals de aandacht/concentratie). De ernst van de klachten neemt meestal spontaan af, maar bij een kleine groep patiënten houden deze klachten langer dan 3 maanden aan. Het persisteren van de symptomen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door klachten van het licht THL zelf gerelateerd aan de ernst van het ongeval in combinatie met psychologische en emotionele factoren en dat is reden om psycho-educatie aan te bevelen.
Waarden en voorkeuren van patiënten (en evt. hun verzorgers)
Voor de patiënt (en evt. hun verzorgers) is het wenselijk psycho-educatie mondeling te geven zodat de patiënt vragen kan stellen. Schriftelijk en digitaal materiaal (wat er mogelijk is) kan hiermee worden aangevuld rekening te houden met de mogelijkheden hierin en taalbarrière (mogelijkheid van folders in verschillende talen).
Kosten (middelenbeslag)
Psycho-educatie kan op verschillende manieren gegeven worden, dit kan op schrift, mondeling of digitaal. Afhankelijk van de mogelijkheden/behoefte van de patiënt. De kosten hiervan liggen laag, het gaat hierbij meer om tijdsinvestering van de hulpverlener als er mondelinge psycho-educatie wordt gegeven. Als er geen psycho-educatie wordt gegeven en patiënten niet voldoende op de hoogte zijn van posttraumatische klachten en de aanpak hiervan (adviezen/leefregels) is er een kans dat de patiënt zich laat meldt voor begeleiding en langdurig afwezig kan zijn uit het arbeidsproces wat kan leiden tot hogere kosten voor de maatschappij.
Aanvaardbaarheid, haalbaarheid en implementatie
Belemmerende factoren in het geven van psycho-educatie zijn tijd en de beschikking over informatiemateriaal (in verschillende talen). In de praktijk is er bijvoorbeeld vaak onvoldoende tijd van de hulpverlener om een gesprek over psycho-educatie uit te voeren (bijv. op de SEH). Daarnaast is het aannemelijk dat tijdens drukte psycho-educatie niet of niet volledig wordt uitgevoerd, dat vergeten wordt om folders mee te geven of dat niet duidelijk is waar de informatie te vinden is. Eén eenduidige plek waar patiënt en hulpverlener goede en begrijpelijke informatie kunnen vinden (zoals thuisarts.nl) kan dit ondervangen.
Rationale van de aanbeveling: weging van argumenten voor en tegen de interventies
Posttraumatische klachten kunnen een belemmerende impact hebben op het dagelijks leven en de opbouw van activiteiten. Informatie over mogelijke posttraumatische klachten zou het chronisch worden van klachten kunnen voorkomen en de opbouw van activiteiten bevorderen. Psycho-educatie kan op verschillende manieren gegeven worden, dit kan op schrift, mondeling of digitaal. Afhankelijk van de behoefte van de patiënt en factoren als een taalbarrière. De patiënt dient geïnformeerd te worden over de mogelijke posttraumatische klachten in de acute en subacute fase, het herstel patroon met algemene adviezen wat betreft de leefstijl.
Onderbouwing
Achtergrond
In de module Voorlichting en adviezen bij ontslag is de definitie van psycho–educatie besproken. Psycho-educatie betreft het verschaffen van relevante informatie aan patiënten (volwassenen en kinderen en hun ouders/verzorgers) over de medische en psychologische aspecten van de aandoening, en de specifieke factoren die bij de individuele patiënt een rol kunnen spelen. De vraag is of het geven van psycho-educatie aan de patiënt effectief is en in welke vorm dit gegeven moeten worden. Deze module richt zich op de informatie die in de acute fase na het ongeval aan de patiënt kan worden verstrekt.
Conclusies / Summary of Findings
Children
- Posttraumatic symptoms
Low GRADE |
The evidence suggests that psychoeducation reduces posttraumatic symptoms when compared with usual care in children within two months after mTBI.
Source: Brooks, 2017; Renaud, 2020 |
- Resumption activities/work/school/sport
Low GRADE |
The evidence suggests that psychoeducation increases the resumption of activities/school/sport when compared with usual care in children within two months after mTBI.
Source: Brooks, 2017; Renaud, 2020 |
Adults
- Posttraumatic symptoms
Very low GRADE |
The evidence is very uncertain about the effect of psychoeducation on posttraumatic symptoms when compared to usual care in adults within two months after mTBI.
Source: Elgmark Andersson, 2007; Ghaffar, 2006; Hoek, 2021; Matuseviciene, 2013; Suffoletto, 2013; Varner, 2017 |
- Resumption activities/work/school/sport
Very low GRADE |
The evidence is very uncertain about the effect of psychoeducation on the resumption of activities/work/school/sport when compared to usual care in adults within two months after mTBI.
Source: Matuseviciene 2016; Varner, 2017 |
Samenvatting literatuur
Description of studies
Children
Brooks (2017) performed a randomized controlled trial to assess the use and utility of a novel set of emergency department discharge instructions for concussion based on a child’s ongoing symptoms (symptom-guided discharge instructions) and to determine clinical outcomes. Children between 7 and 17 years of age who presented to an urban pediatric emergency department (ED) with a chief complaint of closed head injury or concussion were included. Other inclusion criteria were the presence of at least one symptom from the Graded Symptom Checklist (GSC), time of injury within 24 hours of ED visit, telephone availability for follow-up contact and one caregiver with the ability to communicate in English. Children with severe injury requiring hospital admission, intracranial hemorrhage or any previous concussion diagnosis were excluded. In total, 114 children were enrolled. Fifty-eight children received symptom discharge instructions, and 56 children received standard discharge instructions. The groups were comparable at baseline. Children were followed for 7 days.
Renaud (2020) performed a randomized controlled trial to assess the effectiveness of a psychoeducational intervention (Brains Ahead!) to prevent long-term problems with activities and participation in children after mTBI. Children between 6 and 18 years of age who presented with mTBI at the emergency department and their caregivers were included. Exclusion criteria were a previous head trauma confirmed by a neurologist, progressive neurological problems or disease, attending a day care center or school for cognitively impaired children and insufficient knowledge of the Dutch language (child or caregiver). In total, 124 children were included, and 60 children were allocated to the psychoeducation intervention and 64 children to the control group (usual care). The psychoeducational intervention consisted of two sessions administered by a health professional within 2 to 4 weeks and 6 to 8 weeks post-mTBI. The usual care consisted of a concise information brochure provided at discharge from the emergency department that contained recommendations to return to the general practitioner or hospital in case of increased symptoms during the first days after the injury. Lower levels of post-concussive symptoms were demonstrated at baseline. Follow-up occurred at 3- and 6 months post-mTBI.
Adults
Hoek (2021) performed a multicenter randomized controlled trial to assess the effect of video discharge instructions on post-concussion symptoms in patients with mTBI in the emergency department. Adult patients with mTBI who presented to the ED were included. Exclusion criteria were intracranial abnormalities on CT scan, a focal neurologic deficit, or insufficient command of the Dutch language and if informed consent could not be obtained. In total, 381 patients were randomized to the control group consisting of verbal and written discharge information, and 390 patients were randomized to the intervention group consisting of verbal, written and video discharge information. Patients were followed for 3 months.
Suffoletto (2013) performed a randomized controlled trial to assess whether patients with mTBI receiving text messaging-based education and behavioral support had fewer and less severe post-concussive symptoms than those not receiving text-message support. Inclusion criteria were > 18 years old, the ability to speak English, comply with the American College of Rehabilitation Medicine definition of mTBI, and having no other major confounding injuries. Participants who did not own a personal cellular phone equipped with text messaging were excluded. In total, 43 adult emergency department patients with mTBI were included, of which eighteen adults received the intervention and 25 adults were in the control group. Adults in the control group had usual ED standard of care with three daily text messages (for 14 days post-injury) assessing cognitive, somatic, and emotional symptom severity in the past 24 hours. Adults in the intervention group received the same text messages but patients who reported symptoms in the 3 to 4 score range received semi-individualized text messages focusing on symptom related education, reassurance, and management. The follow-up was 14 days.
Teo (2020) evaluated the effects of cognitive and psychological interventions, among which psychoeducation, for the reduction of post-concussion symptoms (PCS) in patients with mTBI in a systematic review. A literature search was performed in six databases (CINAHL, Medline, PubMed, PsychINFO, Web of Science, and the Cochrane Database of Systematic Reviews) from January 1998 to December 2017. English RCTs were included if 1) these reported on cognitive and/or psychological interventions that focus on the reduction of post-concussion symptoms; 2) the interventions were performed on patients with mTBI (age ≥ 18 years); 3) these included an assessment of PCS using the Rivermead Post-concussion Symptoms Questionnaire (RPQ) as primary outcome at three and six months. Articles were excluded if the researched interventions were not of cognitive and/or psychological nature (e.g., visual rehabilitation, transcranial magnetic stimulation, exercise). Teo (2020)’s review included 17 studies. The review’s authors assessed the quality of included studies through the use of the Physiotherapy Evidence Database (PEDro) scale (score 0-10), classifying a study with a score of 6 or higher as “high quality”.
To answer the PICO of this module, only five RCTs were eligible, since six RCTs reported also on chronic mild TBI patients (more than two months after mTBI) (Belanger 2015; Bell 2008; Bell 2017; Kjeldgaard 2014; Vikane 2017 and Vuletic 2016). Another three RCTs were excluded for studying the wrong population (including patients with moderate TBI) (Bomyea 2017; Twamley 2014 and Wade 1998), and in three studies the intervention went further than psychoeducation, offering patients cognitive behavioural therapy (Potter 2016; Scheenen 2017; Silverberg 2013). Characteristics of the included studies are shown in Table 1.
Table 1. Overview of the RCTs from the review by Teo (2020)
Study |
Population (description, (size)) |
Intervention and duration (n) |
Controls (n) |
Outcomes (including FU) |
Methodo-logical quality (PEDro scale) |
Elgmark Andersson 2007 |
Patients 16-60 years with mild TBI within 2 months after the injury (395) |
Routine examination by rehabilitation specialist and referral to other specialists as needed. Patients had repeated outpatient appointments (mean 10, range 1–20) every week for the first weeks and telephone contacts (mean 10, range 1–20) thereafter (264) |
Usual care and had access to existing hospital services, but these services did not include routine follow-up (131) |
Post-concussive symptom (at 12 months) |
7 |
Ghaffar 2006 |
Patients 16-60 years with mild TBI within 1 week of injury (191) |
Follow-up in a multi-disciplinary TBI clinic by an occupational therapist, physician, and neuropsychiatrist. Follow-up visits varied in frequency from weekly to monthly depending on clinical needs (97) |
No follow-up visits or treatment (94) |
Symptom reduction (at 6 months) |
4 |
Matuseviciene 2013 |
Patients 16–70 years with mild TBI within 24 hours after a closed head trauma (97) |
Follow-up visit by a specialist physician in neurorehabilitation which included screening for anxiety and depression, providing psychoeducation, recommendations about gradual return to ordinary activities, and referral to other specialists as needed + received written information about mild TBI at discharge (48) |
Written information about mild TBI at discharge + local routine which could comprise contact with a general practitioner at the patient’s discretion but no routine follow-up (49) |
Symptom reduction (at 3 months) |
6 |
Matuseviciene 2016 |
See Matuseviciene 2013 |
See Matuseviciene 2013 |
See Matuseviciene 2013 |
Activity and participation (at 3 months) |
6 |
Varner 2017 |
Patients > 18 years with mild TBI within <24 hours after injury (118) |
Discharge instructions with emphasis on a gradual return to usual activities plan based on head injury symptoms and on cognitive test (60) |
Discharge instructions including a description of common symptoms following mild TBI and warning signs for missed intracranial injury (58) |
Symptom reduction (at 1 month) |
5 |
Abbreviations (alphabetical): FU: follow-up, PCS: post-concussion symptoms, TBI: traumatic Brain Injury
Results
Children
- Posttraumatic symptoms
Brooks (2017) assessed the number and type of symptoms with the Graded Symptom Checklist. No significant differences in the frequency of any of the symptoms between children who received symptom discharge instructions and children who received standard discharge instructions were reported. The most common symptoms were dizziness, drowsiness, fatigue, and headaches. Because only the statistical significance of the results was presented and no absolute values were reported, no interpretation can be given for the clinical relevance of these results.
Renaud (2020) reported post-concussive symptoms (PCSs) with the Health and Behaviour Inventory (HBI). This is a 50-item questionnaire that measures the experience of PCSs on a 4-point scale ranging from never (1), seldom (2), sometimes (3) and often (4). Lower total score represents fewer PCSs. At 6 months post-mTBI, children who received the psychoeducation intervention Brains Ahead! had a mean HBI score of 82.04 (SD=3.26), as compared to a mean HBI score of 92.05 (SD=3.39) for children who received usual care (MD=-10.01, 95%CI -11.18 to -8.84). This difference was clinically relevant.
- Resumption activities/work/school/sport
Brooks (2017) reported the median time to return to school. For children receiving symptom discharge instructions, the median time was 2 days as compared to 3 days for children receiving standard discharge instruction. Besides, Brooks (2017) reported that 53% of the children receiving symptom discharge instructions had no sports participation for 7 or more days as compared to 80% of children who received standard discharge instructions (p<0.01). These differences were clinically relevant.
Renaud (2020) reported activities and participation with the Child and Adolescent Scale of Participation-Dutch language version (CASP-DLV). This is a 20-item questionnaire categorized according to the following settings: at home, in the community, at school, and in the environment. Each item can be scored on a 4-point scale with age-appropriate (1), slightly impaired (2), heavily impaired (3), and not capable (4). Higher total score represents better outcome. The CASP scores were dichotomized because of its ceiling effect. A score of 0 represent deviant functioning/any score less than 100 and a score of 1 represents full functioning/a score of 100, in comparison with their healthy/noninjured age-related peers.
For the total self-reported CASP score assessed by children between 10 and 18 years old 3 months after mTBI, 20 children (48.8%) who received the psychoeducation Brains Ahead! had full functioning as compared to 11 children (26.2%) who received usual care (RR=1.86, 95%CI 1.03 to 3.38). At 6 months post-mTBI, still 20 children (48.8%) who received the psychoeducation Brains Ahead! had full functioning as compared to 10 children (23.8%) who received usual care (RR=2.05, 95%CI 1.10 to 3.38). These differences were clinically relevant.
Adults
- Posttraumatic symptoms
Posttraumatic symptoms measured with the Rivermead Post-concussion Symptoms Questionnaire (RPQ) were reported in four RCTs (Ghaffar, 2006; Hoek, 2021; Matuseviciene, 2013; Suffoletto, 2013) (table 7.2). The RPQ is a 16-item measure of the severity and impact of post-concussion symptoms. Each item can be scored from 0 to 4, resulting in a maximum score of 64. A higher score represents a higher symptom burden.
Table 2. Posttraumatic symptoms measured with Rivermead Post-concussion Symptoms Questionnaire
Study |
Follow-up |
Psychoeducation |
n |
Usual care |
n |
Mean difference |
95%CI |
In favor of |
Clinically relevant? |
Ghaffar (2006) |
6 months |
17 ± 18 |
67 |
16.3 ± 15.9 |
52 |
0.70 |
-5.40 to 6.80 |
Usual care |
No |
Hoek (2021) |
1 week |
11.4 ± 11.7 |
443 |
11.6 ± 12.9 |
438 |
-0.20 |
-1.82 to 1.42 |
Psychoeducation |
No |
3 months |
8.7 ± 11.0 |
390 |
9.0 ± 10.9 |
381 |
-0.30 |
-1.85 to 1.25 |
Psychoeducation |
No |
|
Matuseviciene (2013) |
3 months |
NR |
48 |
NR |
49 |
NR |
NR |
No difference |
No |
Suffoletto (2013) |
14 days |
17 (IQR 6 to 34) |
22 |
20 (IQR 10 to 31) |
14 |
-3.0* |
-4 to 3 |
Psychoeducation |
No |
*Median difference; IQR=interquartile range; NR=not reported
Ghaffar (2006) assessed the presence and severity of post-concussion symptoms 6 months after mTBI. For adults receiving psychoeducation, a mean RPQ score of 17 (SD=18) was found at 6 months post-mTBI, as compared to a mean RPQ score of 16.3 (SD=15.9) for adults receiving no follow-up visits or treatment (MD=0.70, 95%CI -5.40 to 6.80). This difference was not clinically relevant.
Hoek (2021) assessed the RPQ score 1 week and 3 months post-mTBI. At 1 week, the mean total RPQ score was 11.4 (SD=11.7) for patients receiving additional video information as compared to a mean total RPQ score of 11.6 (SD=12.9) for patients receiving usual care (MD=-0.20, 95%CI -1.82 to 1.42). Three months after mTBI, a mean total RPQ score of 8.7 (95% CI 7.6 to 9.8) and 9.0 (95% CI 7.9 to 10.2) were found for patients receiving additional video information and usual care, respectively (MD=-0.30, 95%CI -1.85 to 1.25). These differences were not clinically relevant.
Matuseviciene (2013) assessed symptoms with the RPQ score 3 months after mTBI. There were no significant differences between the early intervention visit and treatment as usual in changes of any of the separate symptoms at 3 months post-mTBI.
Suffoletto (2013) assessed the RPQ score at 14 days after mTBI. For patients who received text-message based support, a median RPQ score of 17 (IQR 6 to 34) was demonstrated as compared to a median RPQ score of 20 (IQR 10 to 31) for patients who had usual care (median difference=-3.0, 95%CI -4.0 to 3.0). This difference was not clinically relevant.
Fewer and less severe symptoms were found for patients who received text-message based support as compared to usual care. Patients receiving text-message based support trended to lower odds of reporting headaches (OR=0.38, 95%CI 0.07 to 1.99), concentration difficulties (OR=0.32, 95% CI 0.04 to 2.24) and irritability/anxiety symptoms (OR=0.33, 95%CI 0.05 to 2.35) as compared to patients who received usual care. Besides, patients who received text-message based support had significantly lower odds of reporting severe anxiety as compared to patients who received usual care (OR=0.09, 95% CI 0.02 to 0.31).
In addition, two RCTs reported posttraumatic symptoms with other questionnaires (Elgmark Andersson, 2007; Varner, 2017).
Elgmark Andersson (2007) reported post-concussion symptoms one year after injury with the Post-concussion Symptoms Questionnaire (PCSQ) including 21 items. For adults receiving psychoeducation, the mean number of symptoms was 5.2 (SD=5.3) as compared to 4.4 (SD=5.3) for adults receiving usual care (MD=0.80, 95%CI -0.44 to 2.04). This difference was not clinically relevant.
Headache (42%) and fatigue (41%) were the most reported post-concussion symptoms for adults receiving psychoeducation as compared to neck pain (42%) for adults receiving usual care. No significant (clinically important) differences in the frequency of the post-concussion symptoms were demonstrated between both groups, except for anosmia. Anosmia was reported in 15 of the 226 adults (7%) receiving psychoeducation and in 2 of the 101 adults (2%) who received usual care (p=0.035). This difference was clinically relevant.
Varner (2017) reported symptoms with the Post-Concussion Symptom Score (PCSS) including 22 items. At 2 weeks post-mTBI, patients who received graduated return to usual activity discharge instructions had a change in PCSS of -10.5 points as compared to -12.8 points for patients who received usual care discharge instructions (MD=-2.3, 95%CI -11.7 to 7.0). At 4 weeks post-mTBI, a change in PCSS of -21.1 points was found for patients who received graduated return to usual activity discharge instructions as compared to -18.3 points for patients who received usual care discharge instructions (MD=-2.8, 95%CI -6.9 to 12.7). These differences were not clinically relevant.
- Resumption activities/work/school/sport
Matuseviciene (2016) reported the activity and participation 3 months after mTBI. No significant differences in the number of activities in which the patients have problems were found between patients who received an early intervention visit and patients who received usual care. Besides, no (clinically important) differences regarding occupational gaps or the number of gaps in leisure and social activities (such as sports, seeing relatives and friends, engaging in societies, clubs and unions) were demonstrated.
Varner (2017) reported time off from work and school. Thirty-two patients (69.6%) who received graduated return to activity discharge instructions and 26 patients (59.1%) who received usual care discharge instructions missed days of work or school due to their symptoms (MD=10.5, 95%CI –9.1 to 29.0). The median number of days of work or school missed was 5 days (IQR 3 to 7 days) for patients who received graduated return to activity discharge instructions as compared to 4 days (IQR 3 to 10 days) for patients who received usual care discharge instructions (MD=1, 95% CI -2 to 3). These differences were not clinically relevant.
Level of evidence of the literature
According to GRADE, the level of evidence for systematic reviews of RCTs and individual RCTs start at a high GRADE.
Children
- Posttraumatic symptoms
The level of evidence regarding the outcome measure posttraumatic symptoms was downgraded by two levels to low because of lack of blinding and imbalance in relevant baseline characteristics between group (-1, risk of bias) and the optimal information size has not been reached (-1, imprecision).
- Resumption activities/work/school/sport
The level of evidence regarding the outcome measure resumption activities/work/school/sport was downgraded by two levels to low because of lack of blinding and imbalance in relevant baseline characteristics between group (-1, risk of bias) and the optimal information size has not been reached (-1, imprecision).
Adults
- Posttraumatic symptoms
The level of evidence regarding the outcome measure posttraumatic symptoms was downgraded by three levels to very low because of fair methodological quality (-1, risk of bias), and differences in the direction of the effect and clinical heterogeneity because of different periods of follow-up and different interventions (-2, inconsistency).
- Resumption activities/work/school/sport
The level of evidence regarding the outcome measure resumption activities/work/school/sport was downgraded by three levels to very low because of fair methodological quality (-1, risk of bias), clinical heterogeneity because of different follow-up periods and different interventions (-1, inconsistency) and the optimal information size has not been reached (-1, imprecision).
Zoeken en selecteren
A systematic review of the literature was performed to answer the following question:
What is the effect of psychoeducation in patients in the acute phase after mild traumatic brain injury (mTBI) on functional outcome, posttraumatic symptoms and patient satisfaction?
P: Patients within two months after mTBI
I: Psycho education
C: Usual care/placebo
O: Posttraumatic symptoms, resumption activities /work /school /sport
Relevant outcome measures
The guideline development group considered posttraumatic symptoms and resumption activities/work/school/sport as critical outcome measures for decision making.
A priori, the working group defined posttraumatic symptoms as the score on the Rivermead Post-concussion Symptoms Questionnaire. In addition, resumption to activities/work/school/sport was defined as the score on productive employment (BICRO-39), the percentage of patients who returned to work, and functional impairment in work, social life and family life domains as measured with the Sheehan Disability Scale (SDS scale).
The working group defined a 10% difference for continuous outcome measures, 20% for dichotomous outcome measures informing on relative risk (0.8 ≤ RR ≥ 1.25), and 0.5 for Cohen’s d in standardized mean difference (-0.5 ≤ SMD ≥ 0.5) as minimal clinically (patient) important differences.
Search and select (Methods)
The databases Medline (via OVID) and Embase (via Embase.com) were searched with relevant search terms from 2000 until August 22nd, 2022. The detailed search strategy can be found under the tab Methods. The systematic literature search resulted in 178 hits. Studies were selected based on the following criteria:
- Systematic review and/or meta-analysis, or randomized controlled trial (RCT);
- Included adults and children;
- Described any type of psychoeducation as an intervention;
- Described placebo or usual care as a comparison;
- Described at least one of the outcome measures as described in the PICO;
- Included at least 10 patients per treatment arm.
Twenty-three studies were initially selected based on title and abstract screening. After reading the full text, nineteen studies were excluded (see the table with reasons for exclusion under the tab Methods), and four studies were included. Besides, one additional study was included derived from the systematic review of Sullivan (2020).
Results
Five studies were included in the analysis of the literature. Two studies reported about psychoeducation for mTBI in children and three studies reported about adults. Important study characteristics and results are summarized in the evidence table and Table 7.1. The assessment of the risk of bias is summarized in the risk of bias table.
Referenties
- Brooks TM, Smith MM, Silvis RM, Lerer T, Mulvey CH, Maitland R, Dunn AL, Logan K, Smith SR. Symptom-Guided Emergency Department Discharge Instructions for Children With Concussion. Pediatr Emerg Care. 2017 Aug;33(8):553-563. doi: 10.1097/PEC.0000000000000797. PMID: 28777774.
- Elgmark Andersson E, Emanuelson I, Björklund R, Stålhammar DA. Mild traumatic brain injuries: the impact of early intervention on late sequelae. A randomized controlled trial. Acta Neurochir (Wien). 2007 Feb;149(2):151-9; discussion 160. doi: 10.1007/s00701-006-1082-0. Epub 2007 Jan 29. PMID: 17252176.
- Ghaffar O, McCullagh S, Ouchterlony D, Feinstein A. Randomized treatment trial in mild traumatic brain injury. J Psychosom Res. 2006 Aug;61(2):153-60. doi: 10.1016/j.jpsychores.2005.07.018. PMID: 16880017.
- Hoek AE, Joosten M, Dippel DWJ, van Beeck EF, van den Hengel L, Dijkstra B, Papathanasiou D, van Rijssel D, van den Hamer M, Schuit SCE, Burdorf A, Haagsma JA, Rood PPM. Effect of Video Discharge Instructions for Patients With Mild Traumatic Brain Injury in the Emergency Department: A Randomized Controlled Trial. Ann Emerg Med. 2021 Mar;77(3):327-337. doi: 10.1016/j.annemergmed.2020.10.023. PMID: 33618811.
- Matuseviciene G, Borg J, Stålnacke BM, Ulfarsson T, de Boussard C. Early intervention for patients at risk for persisting disability after mild traumatic brain injury: a randomized, controlled study. Brain Inj. 2013;27(3):318-24. doi: 10.3109/02699052.2012.750740. PMID: 23438351.
- Matuseviciene G, Eriksson G, DeBoussard CN. No effect of an early intervention after mild traumatic brain injury on activity and participation: A randomized controlled trial. J Rehabil Med. 2016 Jan;48(1):19-26. doi: 10.2340/16501977-2025. PMID: 26536843.
- Renaud MI, van de Port IGL, Catsman-Berrevoets CE, Köhler S, Lambregts SAM, van Heugten CM. Effectiveness of the Brains Ahead! Intervention: 6 Months Results of a Randomized Controlled Trial in School-Aged Children With Mild Traumatic Brain Injury. J Head Trauma Rehabil. 2020 Nov/Dec;35(6):E490-E500. doi: 10.1097/HTR.0000000000000583. PMID: 32472840.
- Suffoletto B, Wagner AK, Arenth PM, Calabria J, Kingsley E, Kristan J, Callaway CW. Mobile phone text messaging to assess symptoms after mild traumatic brain injury and provide self-care support: a pilot study. J Head Trauma Rehabil. 2013 Jul-Aug;28(4):302-12. doi: 10.1097/HTR.0b013e3182847468. PMID: 23474882.
- Teo SH, Fong KNK, Chen Z, Chung RCK. Cognitive and psychological interventions for the reduction of post-concussion symptoms in patients with mild traumatic brain injury: a systematic review. Brain Inj. 2020 Aug 23;34(10):1305-1321. doi: 10.1080/02699052.2020.1802668. Epub 2020 Aug 10. PMID: 32772725.
- Varner CE, McLeod S, Nahiddi N, Lougheed RE, Dear TE, Borgundvaag B. Cognitive Rest and Graduated Return to Usual Activities Versus Usual Care for Mild Traumatic Brain Injury: A Randomized Controlled Trial of Emergency Department Discharge Instructions. Acad Emerg Med. 2017 Jan;24(1):75-82. doi: 10.1111/acem.13073. PMID: 27792852.
Evidence tabellen
Evidence table for intervention studies
Research question: What is the effect of psychoeducation in patients in the acute phase after mTBI on functional outcome, posttraumatic symptoms and patient satisfaction?
Children
Study reference |
Study characteristics |
Patient characteristics 2 |
Intervention (I) |
Comparison / control (C) 3
|
Follow-up |
Outcome measures and effect size 4 |
Comments |
Brooks, 2017 |
Type of study: RCT
Setting and country: Urban pediatric ED, US.
Funding and conflicts of interest: The authors declare no conflicts of interest. |
Inclusion criteria: - Diagnosis of concussion - Age of 7 to 17 years - Presence of at least 1 symptom from the Graded Symptom Checklist - Time of injury within 24 hours of ED visit - Telephone availability for follow-up contact - One caregiver with ability to effectively communicate in English
Exclusion criteria: - Severe injury requiring hospital admission - Intracranial haemorrhage - Previous concussion diagnosis
N total at baseline: Intervention: 58 Control: 56
Important prognostic factors2: Age ± SD: I: 12.7 ± 2.6 yrs C: 12.8 ± 2.7 yrs
Sex: I: 79% M C: 68% M
Groups comparable at baseline
|
Describe intervention (treatment/procedure/test): Symptom discharge instructions (specific information regarding symptoms, activity participation or avoidance, and indications for seeking further medical attention)
|
Describe control (treatment/procedure/ test): Standard discharge instructions
|
Length of follow-up: 7 days
Loss-to-follow-up (for telephone survey): Intervention: 8 (14%) Reasons: no contact
Control: 6 (11%) Reasons: no contact
Incomplete outcome data (GSC): Intervention: 34 (59%) Reasons: not returned
Control: 41 (73%) Reasons: not returned
|
Return to school (median time): I: 2 days C: 3 days
No sports participation ³7 days I: 53% C: 80% P<0.01
Symptoms No significant differences between the study groups in the frequency of any of the symptoms. The most common symptoms recorded in the study population were dizziness, drowsiness, fatigue, and headaches.
|
Author’s conclusion: Many children in each cohort continued to have postconcussive symptoms days and weeks after their injury beyond those symptoms experienced at initial presentation.
Limitations:
|
Renaud, 2020 |
Type of study: RCT
Setting and country: 2 Dutch hospitals (Erasmus University Hospital, Rotterdam; Amphia Hospital, Breda)
Funding and conflicts of interest: The authors declare no conflicts of interest.
|
Inclusion criteria: Children aged 6 to 18 years who presented with mTBI at the emergency department and their caregivers.
Exclusion criteria: - Previous head trauma confirmed by a neurologist - Progressive neurological problems or disease - Attending a day care center or school for cognitively impaired children - Insufficient knowledge of the Dutch language (child or caregiver)
N total at baseline: Intervention: 60 Control: 64
Important prognostic factors2: Age ± SD: I: 11.5 ± 3.3 yrs C: 11.7 ± 3.5 yrs
Sex: I: 53.3% M C: 60.9% M
Groups not comparable at baseline: lower levels of baseline postconcussive symptoms in intervention group
|
Describe intervention (treatment/procedure/test): Psychoeducational intervention (Brains Ahead!)
Two sessions, within 2 to 4 weeks and 6 to 8 weeks after mTBI, administered by a health professional, experienced and educated in child rehabilitation after mTBI.
See full text article for the description of the sessions content.
|
Describe control (treatment/procedure/ test): Usual care: concise information brochure
|
Length of follow-up: Up to 6 months
Loss-to-follow-up: Intervention: 1 (2%) Reasons: parents believed it was better for the child not to be reminded about the mTBI
Control: 0
Incomplete outcome data: Not reported.
|
Activities and participation (measured with the Child and Adolescent Scale of Participation)
Self-report (10-18 yrs) at 3 months (total score) Number of children with full functioning I: 20 ± 48.8 C: 11 ± 26.2
Self-report (10-18 yrs) at 6 months (total score) Number of children with full functioning I: 20 ± 48.8 C: 10 ± 23.8
Postconcussive symptoms (measured with Health and Behaviour Inventory) 6 months post-mTBI
Children: I: 82.04 ±3.26 C: 92.05 ± 3.39
|
Author’s conclusion: The Brains Ahead! intervention resulted in significant improvements compared with usual care in reducing fatigue, PCSs, and PTSSs and improving QOL. Lack of an effect on activities and participation.
Limitations: - Population not representative - Retrospective ratings of preinjury functioning - Included high SES group and lower postconcussive symptoms were reported in the intervention group at baseline - Ceiling effect of the CASP |
Abbreviations: RCT: Randomized Controlled Trial, mTBI: mild traumatic brain injury, PCS: post concussive symptoms, ED: emergency department
Adults
Study reference |
Study characteristics |
Patient characteristics 2 |
Intervention (I) |
Comparison / control (C) 3
|
Follow-up |
Outcome measures and effect size 4 |
Comments |
Suffoletto, 2013 |
Type of study: RCT
Setting and country: Single urban ED in Western Pennsylvania
Funding and conflicts of interest: The authors declare no conflicts of interest. |
Inclusion criteria: - At least 18 years old - Able to speak English, - Met the American College of Rehabilitation Medicine definition of mTBI - Had no other major confounding injuries
Exclusion criteria: Participants who did not own a personal cellular phone equipped with text messaging.
N total at baseline: Intervention: 18 Control: 25
Important prognostic factors2: Age ± SD: I: 30 ± 10 yrs C: 29 ± 8 yrs
Sex: I: 32% M C: 61% M
Groups comparable at baseline
|
Describe intervention (treatment/procedure/ test): Usual ED standard of care with 3 daily text messages (for 14 days post injury) assessing cognitive, somatic and emotional symptom severity in the past 24 hours, and patients who reported experiencing symptoms in the 3 to 4 range received semi-individualized text messages focusing on symptom related education, reassurance and management.
|
Describe control (treatment/procedure/ test): Usual ED standard of care with 3 daily text messages (for 14 days post injury) assessing cognitive, somatic and emotional symptom severity in the past 24 hours. |
Length of follow-up: 14 days
Loss-to-follow-up (for telephone survey): Intervention: 4 (22%) Reasons: no contact
Control: 3 (12%) Reasons: no contact
Incomplete outcome data: Not reported.
|
Postconcussive symptoms Rivermead score at 14-day follow-up (median, IQR) I: 17 (6 to 34) C: 20 (10 to 31)
|
Author’s conclusion: Those receiving the text messaging–based education and support had fewer and less severe postconcussive symptoms than the controls but none of the differences reached statistical significance.
Limitations: - Small sample size - ED patients (limited generalizability) |
Hoek, 2021 |
Type of study: RCT
Setting and country: ED of 6 hospitals in the Netherlands (1 inner-city tertiary hospital, 4 urban hospitals, and 1 rural hospital)
Funding and conflicts of interest: Funded by Hersenstichting (Dutch Brain Foundation) and Spoedeisende Geneeskunde Onderzoeksfonds (Netherlands Emergency Medicine Reseach Fund). The authors declare no conflicts of interest.
|
Inclusion criteria: Adult patients with mTBI who presented to the ED
Exclusion criteria: - Intracranial abnormalities on CT scan - Focal neurologic deficit - Insufficient command of the Dutch Language - Informed consent could not be obtained
N total at baseline: Intervention: 556 Control: 561
Important prognostic factors2: Age ± SD: I: 53.7 ± 19.9 yrs C: 51.1 ± 19.6 yrs
Sex: I: 52.6% M C: 52.8% M
Groups comparable at baseline
|
Describe intervention (treatment/procedure/ test): Verbal plus written plus video discharge instructions |
Describe control (treatment/procedure/ test): Verbal plus written discharge instructions |
Length of follow-up: 1 week and 3 months
Loss-to-follow-up (total at 3 months): Intervention: 166 (29%) Reasons: could not be reached, withdrew informed consent, language barrier, logistic reasons
Control: 180 (32%) Reasons: could not be reached, withdrew informed consent, language barrier, logistic reasons
Incomplete outcome data: One week: Intervention: 4 (0.9%) Control: 3 (0.7%)
Three months: Intervention: 6 (1.5%) Control: 8 (2.0%) |
Severity of postconcussion symptoms (measured with RPQ)
At 1 week (mean and 95% CI) I: 11.6 (10.4 to 12.8) C: 11.4 (10.3 to 12.4)
At 3 months (mean and 95%CI) I: 9.0 (7.9 to 10.2) C: 8.7 (7.6 to 9.8) |
Author’s conclusion Severity of postconcussion symptoms in patients with mTBI did not improve by adding video information to standard care.
Limitations: - Not a consecutive sample (selection bias)
|
Abbreviations: RCT: Randomized Controlled Trial, mTBI: mild traumatic brain injury, PCS: post concussive symptoms, ED: emergency department, CT: computed tomographic, RPQ: Rivermead Post-Concussion
Symptoms Questionnaire
Evidence table for systematic review of RCTs and observational studies (intervention studies)
Research question: What is the effect of psychoeducation in patients in the acute phase after mTBI on functional outcome, posttraumatic symptoms and patient satisfaction?
Study reference |
Study characteristics |
Patient characteristics |
Intervention (I) |
Comparison / control (C)
|
Follow-up |
Outcome measures and effect size |
Comments |
Teo, 2020
|
SR and meta-analysis of RCTs
Literature search up to December 2017
A: Elgmark Andersson, 2007 B: Ghaffar, 2006 C: Matuseviciene, 2013 D: Matuseviciene, 2016 E: Varner, 2017
Study design: RCT
Setting and Country: A: Sweden B: Canada C: Sweden D: Sweden E: Canada
Source of funding and conflicts of interest: The authors report no conflict of interest. Information on funding not disclosed. |
Inclusion criteria SR: (1) RCTs with cognitive/ psychological interventions that focus on reduction of post-concussion symptoms; (2) patients ≥18 years with mTBI; (3) assessment of PCS using Rivermead Post-concussion symptoms questionnaire (RPQ) as primary outcome at 3-6 months; (4) English full text
Exclusion criteria SR: interventions not of cognitive and/or psychological nature
17 studies included
Important patient characteristics at baseline: Number of patients; age, time since injury, cause of injury
N, mean age A: 395 participants B: 191 participants C: 97 participants D: 173 participants E: 118 participants, age 35.2 (SD 13.7)
Sex: not reported
Groups comparable at baseline? not reported |
Describe intervention:
A: Routine examination by rehabilitation specialist and referral to other specialists as needed. Patients had repeated outpatient appointments (mean 10, range 1–20) every week for the first weeks and telephone contacts (mean 10, range 1–20) thereafter. B: Followed up in a multidisciplinary TBI clinic by an occupational therapist, physician, and neuropsychiatrist. Follow-up visits varied in frequency from weekly to monthly depending on clinical needs C: Follow-up visit by a specialist physician in neurorehabilitation which included screening for anxiety and depression, providing psychoeducation, recommendations about gradual return to ordinary activities, and referral to other specialists as needed + received written information about mild TBI at discharge D: same as C E: Discharge instructions with emphasis on a gradual return to usual activities plan based on head injury symptoms and on cognitive test |
Describe control:
A: Usual care and had access to existing hospital services, but these services did not include routine follow-up B: No follow-up visits or treatment C: Written information about mild TBI at discharge + local routine which could comprise contact with a general practitioner at the patient’s discretion but no routine follow-up D: same as C E: Discharge instructions including a description of common symptoms following mild TBI and warning signs for missed intracranial injury |
End-point of follow-up:
A: 12 months B: 6 months C: 3 months D: 3 months E: 1 month
For how many participants were no complete outcome data available? (intervention/ control) A: 18/22 B: 20/42 C: not reported D: 9/8 E: 24/18 |
Post-concussive symptoms Defined as: posttraumatic complaints measured through RPQ (at 6 months).
Effect measure: mean difference [95% CI]: B: 0.70 [-5.40 to 6.80]
A: post-concussion symptoms one year after injury à 5.2 (5.3) vs 4.4 (5.3).
Resumption activities /work /school /sport D: no significant differences
Functional outcome B: 10.9±11.5 vs 10.6±12.0 SMD 0.03 (-0.34 to 0.39)
|
Brief description of author’s conclusion: “Current cognitive and psychological interventions for PCS showed a small effect size in functional outcomes for patients with mTBI at 6-month but there was no effect on symptom reduction”.
Personal remarks on study quality: included studies were of relatively low quality, due to unclear allocation concealment, the lack of blinding of patients, therapists and assessors and inadequate follow-up.
There is significant heterogeneity between included studies, due to the difference in interventions (clinical) and the follow-up time (methodological).
|
Abbreviations: SR: systematic review, RCT: Randomized Controlled Trial, mTBI: mild traumatic brain injury, PCS: post concussive symptoms, CBT: cognitive behavioural therapy, GP: general practitioner
Risk of bias table for intervention studies
Research question: What is the effect of psychoeducation in patients in the acute phase after mTBI on functional outcome, posttraumatic symptoms and patient satisfaction?
Children
Study reference
(first author, publication year) |
Was the allocation sequence adequately generated?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Was the allocation adequately concealed?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Blinding: Was knowledge of the allocated interventions adequately prevented?
Were patients blinded?
Were healthcare providers blinded?
Were data collectors blinded?
Were outcome assessors blinded?
Were data analysts blinded?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Was loss to follow-up (missing outcome data) infrequent?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Are reports of the study free of selective outcome reporting?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Was the study apparently free of other problems that could put it at a risk of bias?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Overall risk of bias If applicable/necessary, per outcome measure
LOW Some concerns HIGH
|
Brooks, 2017 |
Definitely yes;
Reason: Computer-generated sequence in blocks of 10. |
No information
|
Probably no;
Reason: Investigators and research assistants may have been knowledgeable of the randomization assignment.
|
Probably no;
Reason: Loss to follow-up was frequent in intervention and control group. |
Probably no;
Reason: Not all outcomes reported in results section were reported in the methods section. |
Probably no;
Reason: Inadequate power. |
High |
Renaud, 2020 |
Definitely yes;
Reason: Computerized block randomization with blocks of 8 patients. |
Probably yes;
Reason: Randomization was performed by independent person. |
Probably no;
Reason: Researcher was blinded, but no information about blinding of other people involved. |
Probably yes;
Reason: Loss to follow-up was infrequent in intervention and control group. |
Definitely yes;
Reason: All relevant outcomes were reported. |
Probably no;
Reason: Imbalance in relevant baseline characteristics between groups. |
Some concerns |
Adults
Study reference
(first author, publication year) |
Was the allocation sequence adequately generated?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Was the allocation adequately concealed?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Blinding: Was knowledge of the allocated interventions adequately prevented?
Were patients blinded?
Were healthcare providers blinded?
Were data collectors blinded?
Were outcome assessors blinded?
Were data analysts blinded?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Was loss to follow-up (missing outcome data) infrequent?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Are reports of the study free of selective outcome reporting?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Was the study apparently free of other problems that could put it at a risk of bias?
Definitely yes Probably yes Probably no Definitely no |
Overall risk of bias If applicable/necessary, per outcome measure
LOW Some concerns HIGH
|
Suffoletto, 2013 |
Definitely yes;
Reason: Computer-generated list |
No information
|
Probably no;
Reason: Investigator was blind to the assignment made by the computer system upon patient entry. Examiner blinded to treatment assignment.
|
Probably no;
Reason: Loss to follow-up was frequent in intervention and control group. |
Probably no;
Reason: More outcomes reported than described in protocol. |
Probably no;
Reason: Inadequate power due to small sample sizes. |
Some concerns |
Hoek, 2021 |
Definitely yes;
Reason: Randomization was computerized with blocks of 8 patients.
|
No information |
Probably no;
Reason: Trained interviewers were blinded for the intervention allocation. No information about blinding of other people involved. |
Probably no;
Reason: Loss to follow-up was frequent in intervention and control group. |
Probably yes;
Reason: All relevant outcomes were reported. |
Definitely no;
Reason: No consecutive sample was drawn. |
Some concerns |
Table of quality assessment for systematic reviews of RCTs and observational studies
Study
First author, year |
Appropriate and clearly focused question?
Yes/no/unclear |
Comprehensive and systematic literature search?
Yes/no/unclear |
Description of included and excluded studies?
Yes/no/unclear |
Description of relevant characteristics of included studies?4
Yes/no/unclear |
Appropriate adjustment for potential confounders in observational studies?5
Yes/no/unclear/not applicable |
Assessment of scientific quality of included studies?6
Yes/no/unclear |
Enough similarities between studies to make combining them reasonable?7
Yes/no/unclear |
Potential risk of publication bias taken into account?8
Yes/no/unclear |
Potential conflicts of interest reported?9
Yes/no/unclear |
Teo, 2020 |
Yes |
No |
Yes |
Yes |
not applicable |
Yes |
Unclear: same patient population and outcome measures, but methodological heterogeneity |
No |
No, no funding information reported. |
Table of excluded studies
Reference |
Reason for exclusion |
Aguilar JM, Cassedy AE, Shultz EL, Kirkwood MW, Stancin T, Yeates KO, Taylor HG, Wade SL. A Comparison of 2 Online Parent Skills Training Interventions for Early Childhood Brain Injury: Improvements in Internalizing and Executive Function Behaviors. J Head Trauma Rehabil. 2019 Mar/Apr;34(2):65-76. doi: 10.1097/HTR.0000000000000443. PMID: 30499926. |
Wrong population: also about severe injury |
Belanger HG, Barwick F, Silva MA, Kretzmer T, Kip KE, Vanderploeg RD. Web-based psychoeducational intervention for postconcussion symptoms: a randomized trial. Mil Med. 2015 Feb;180(2):192-200. doi: 10.7205/MILMED-D-14-00388. PMID: 25643387. |
Wrong population: also about post-acute phase |
Bell KR, Hoffman JM, Temkin NR, Powell JM, Fraser RT, Esselman PC, Barber JK, Dikmen S. The effect of telephone counselling on reducing post-traumatic symptoms after mild traumatic brain injury: a randomised trial. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2008 Nov;79(11):1275-81. doi: 10.1136/jnnp.2007.141762. Epub 2008 May 9. PMID: 18469027. |
Wrong population: post-acute phase |
Caplain S, Chenuc G, Blancho S, Marque S, Aghakhani N. Efficacy of Psychoeducation and Cognitive Rehabilitation After Mild Traumatic Brain Injury for Preventing Post-concussional Syndrome in Individuals With High Risk of Poor Prognosis: A Randomized Clinical Trial. Front Neurol. 2019 Sep 4;10:929. doi: 10.3389/fneur.2019.00929. PMID: 31551902; PMCID: PMC6737662. |
Wrong comparison: psychoeducation in both groups |
Cooper DB, Bowles AO, Kennedy JE, Curtiss G, French LM, Tate DF, Vanderploeg RD. Cognitive Rehabilitation for Military Service Members With Mild Traumatic Brain Injury: A Randomized Clinical Trial. J Head Trauma Rehabil. 2017 May/Jun;32(3):E1-E15. doi: 10.1097/HTR.0000000000000254. PMID: 27603763. |
Wrong comparison: psychoeducation was 'standard of care' |
Hanks RA, Rapport LJ, Seagly K, Millis SR, Scott C, Pearson C. Outcomes after Concussion Recovery Education: Effects of Litigation and Disability Status on Maintenance of Symptoms. J Neurotrauma. 2019 Feb 15;36(4):554-558. doi: 10.1089/neu.2018.5873. Epub 2018 Sep 6. PMID: 30117361. |
Wrong outcomes: no suitable presentation of outcomes (predictors of symptoms) |
Hoek AE, Geraerds AJLM, Rood PPM, Joosten M, Dippel DWJ, van Beeck EF, van den Hengel L, Dijkstra B, Papathanasiou D, van Rijssel D, van den Hamer M, Schuit SCE, Burdorf A, Haagsma JA, Polinder S. The Effect of Written and Video Discharge Instructions After Mild Traumatic Brain Injury on Healthcare Costs and Productivity Costs. J Head Trauma Rehabil. 2022 Jul-Aug 01;37(4):E231-E241. doi: 10.1097/HTR.0000000000000720. Epub 2021 Jul 26. PMID: 34320553. |
Wrong outcomes: costs |
Kamba G, Plourde V. Psychoeducational Interventions and Postconcussive Recovery in Children and Adolescents: A Rapid Systematic Review. Arch Clin Neuropsychol. 2022 Feb 22;37(3):568-582. doi: 10.1093/arclin/acac011. PMID: 35262665. |
Narrative review |
Keenan RP, Lovanio K, Lapidus G, Chenard D, Smith S. Improved Concussion Discharge Instructions in a Pediatric Emergency Department. Adv Emerg Nurs J. 2020 Jan/Mar;42(1):63-70. doi: 10.1097/TME.0000000000000280. PMID: 32000192. |
Wrong outcomes: overall understanding of concussion management |
Kolberg K, Larson J, Almeida A, Ichesco I, Johnson A, Van Tubbergen M, Nagappan BS, Saleem N, Cranford JA, Hashikawa A. The Feasibility of Using Comic-Based Concussion Discharge Instructions: Gauging Likeability and Knowledge Improvement Among Adolescents and Parents. Pediatr Emerg Care. 2021 Dec 1;37(12):e1603-e1610. doi: 10.1097/PEC.0000000000002133. PMID: 32530836. |
Wrong study design: pre-post design |
Kurowski BG, Wade SL, Dexheimer JW, Dyas J, Zhang N, Babcock L. Feasibility and Potential Benefits of a Web-Based Intervention Delivered Acutely After Mild Traumatic Brain Injury in Adolescents: A Pilot Study. J Head Trauma Rehabil. 2016 Nov/Dec;31(6):369-378. doi: 10.1097/HTR.0000000000000180. PMID: 26360000; PMCID: PMC4786468. |
No comparison |
Lane AD, Berkman MR, Verbunker D, Shekell T, Bouska M, Barnett L, Keogh A, Nuno T, Stolz U, Waterbrook AL. Retrospective Chart Analysis of Concussion Discharge Instructions in the Emergency Department. J Emerg Med. 2017 May;52(5):690-698. doi: 10.1016/j.jemermed.2016.12.017. Epub 2017 Feb 13. PMID: 28202206. |
Wrong study design: retrospective study |
Mortenson P, Singhal A, Hengel AR, Purtzki J. Impact of Early Follow-Up Intervention on Parent-Reported Postconcussion Pediatric Symptoms: A Feasibility Study. J Head Trauma Rehabil. 2016 Nov/Dec;31(6):E23-E32. doi: 10.1097/HTR.0000000000000223. PMID: 27022958. |
Wrong population: parents of children |
Olsson K, Kenardy JA, Brown EA, Charlton E, Brown FL, Lloyd O, McKinlay L. Evaluation of parent and child psychoeducation resources for the prevention of paediatric post-concussion symptoms. Brain Impairment. 2014 Dec;15(3):177-89. |
Wrong outcomes: cognitive and psychosocial functioning |
Scheenen ME, Visser-Keizer AC, de Koning ME, van der Horn HJ, van de Sande P, van Kessel M, van der Naalt J, Spikman JM. Cognitive Behavioral Intervention Compared to Telephone Counseling Early after Mild Traumatic Brain Injury: A Randomized Trial. J Neurotrauma. 2017 Oct 1;34(19):2713-2720. doi: 10.1089/neu.2016.4885. Epub 2017 May 17. PMID: 28335664. |
Wrong intervention: cognitive behavioral therapy |
Sullivan KA, Kaye SA, Blaine H, Edmed SL, Meares S, Rossa K, Haden C. Psychological approaches for the management of persistent postconcussion symptoms after mild traumatic brain injury: a systematic review. Disabil Rehabil. 2020 Aug;42(16):2243-2251. doi: 10.1080/09638288.2018.1558292. Epub 2019 Feb 11. PMID: 30741023. |
Better systematic review available including the same articles |
Thomas DG, Bradley L, Servi A, Reilly S, Niskala Apps J, McCrea M, Hammeke T. Parental Knowledge and Recall of Concussion Discharge Instructions. J Emerg Nurs. 2018 Jan;44(1):52-56. doi: 10.1016/j.jen.2017.04.012. Epub 2017 May 17. PMID: 28527643. |
Wrong study design: observational study |
Upchurch C, Morgan CD, Umfress A, Yang G, Riederer MF. Discharge instructions for youth sports-related concussions in the emergency department, 2004 to 2012. Clin J Sport Med. 2015 May;25(3):297-9. doi: 10.1097/JSM.0000000000000123. PMID: 24977953. |
Wrong study design: retrospective cohort study |
Yang CC, Chiu HC, Xiao SH, Tsai YH, Lee YC, Ku YT, Lin RS, Lin WC, Huang SJ. Iatrogenic Effect? Cautions when Utilizing an Early Health Education for Post-concussion Symptoms. Arch Clin Neuropsychol. 2018 Mar 1;33(2):131-142. doi: 10.1093/arclin/acx060. PMID: 28655191. |
Wrong comparison: healthy subjects |
Verantwoording
Beoordelingsdatum en geldigheid
Laatst beoordeeld : 02-12-2024
Algemene gegevens
De herziening van deze richtlijnmodule werd ondersteund door het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten (www.demedischspecialist.nl/kennisinstituut) en werd gefinancierd uit de Kwaliteitsgelden Medisch Specialisten (SKMS). De financier heeft geen enkele invloed gehad op de inhoud van de richtlijnmodule.
Samenstelling werkgroep
Voor het ontwikkelen van de richtlijnmodule is in 2021 een multidisciplinaire werkgroep ingesteld, bestaande uit vertegenwoordigers van alle relevante specialismen (zie hiervoor de Samenstelling van de werkgroep) die betrokken zijn bij de zorg voor patiënten met licht traumatisch hoofdhersenletsel.
Werkgroep
- prof. dr. J. (Joukje) van der Naalt (voorzitter), neuroloog, NVN
- dr. K. (Korné) Jellema, neuroloog, NVN
- dr. H.M. (Myrthe) Boss, neuroloog, NVN
- dr. K.A. (Kelly) Foks, AIOS-neurologie, NVN
- dr. M.C. (Marieke) Visser, neuroloog, NVN
- dr. M. (Maayke) Hunfeld, kinderneuroloog, NVN
- dr. J. (Jelte) Helfferich, kinderneuroloog, NVN
- drs. I.K. (Iain) Haitsma, neurochirurg, NVvN
- drs. B. (Bart) Dorgelo, radioloog, NVvR
- dr. L.M.M. (Loes) Braun, radioloog, NVvR
- drs. M. (Maartje) Terra, traumachirurg, NVvH
- prof. dr. C.A.M. (Coen) van Bennekom, revalidatiearts en hoogleraar, VRA
- drs. E.A. (Edwin) Goedhart, sportarts, VSG
- mr. M.A.C. (Michiel) Lindhout, beleidsmedewerker, Hersenletsel.nl
- S. (Sarita) van den Berg, verpleegkundig specialist kinderneurologie, V&VN VS
- dr. F.A. (Floris) van de Laar, huisarts, NHG
- dr. C.L. (Crispijn) van den Brand, SEH-arts, NVSHA
Met ondersteuning van
- drs. F. (Florien) Ham, adviseur, Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten
- drs. A.A. (Toon) Lamberts, senior adviseur, Kennisinstituut van Medisch Specialisten
- drs. L.H.M. (Linda) Niesink-Boerboom, medisch informatiespecialist, Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten
- dr. M. (Mirre) den Ouden - Vierwind, adviseur, Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten
Belangenverklaringen
De Code ter voorkoming van oneigenlijke beïnvloeding door belangenverstrengeling is gevolgd. Alle werkgroepleden hebben schriftelijk verklaard of zij in de laatste drie jaar directe financiële belangen (betrekking bij een commercieel bedrijf, persoonlijke financiële belangen, onderzoeksfinanciering) of indirecte belangen (persoonlijke relaties, reputatiemanagement) hebben gehad. Gedurende de ontwikkeling of herziening van een module worden wijzigingen in belangen aan de voorzitter doorgegeven. De belangenverklaring wordt opnieuw bevestigd tijdens de commentaarfase.
Een overzicht van de belangen van werkgroepleden en het oordeel over het omgaan met eventuele belangen vindt u in onderstaande tabel. De ondertekende belangenverklaringen zijn op te vragen bij het secretariaat van het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten.
Werkgroeplid |
Functie |
Nevenfuncties |
Gemelde belangen |
Ondernomen actie |
Prof. dr. J van der Naalt |
Neuroloog, UMCG. |
Geen. |
lid verband 'artsen voor veilig fietsen'. |
Geen restrictie. |
Dr. K. Jellema |
Neuroloog, Haaglanden Medisch Centrum. |
Onderzoek van o.a. neurotraumatologie (onbetaald), werkgroeplid voor het ontwikkelen van een EPA voor dokters op de SEH (vacatiegelden), Initiatiefnemer en docent bij hands on ABCDE-training Neurologic ALS (vacatiegelden), in het verleden voorzitter voor twee addenda op de richtlijn LTH (triviaal trauma en stollingsbeïnvloedende medicatie (vacatiegelden). |
Projectleider bij extern gefinancierd onderzoek (Roch Diagnostics) over de waarde van biomarker S100 B voor de inschatting van traumatisch intracranieel letsel (afgerond in 2019). |
Geen restrictie. |
Dr. H.M. Boss |
Neuroloog-somnoloog Ziekenhuis Gelderse Vallei. |
* Bestuurslid werkgroep slaapwaakstoornissen (niet betaald) * Mede-initiator denktank: artsen voor veilig fietsen (niet betaald) * Lid werkgroep richtlijn slaapstoornissen in de langdurige zorg (vacatiegelden). |
Mede-initiator van de denktank 'artsen voor veilig fietsen'. Met deze denktank willen we meer aandacht vragen voor preventie van hersenletsel en het gebruik van de fietshelm bij risicogroepen zoals e-bikers en kinderen stimuleren. |
Geen restrictie. |
Dr. K.A. Foks |
AIOS-neurologie Erasmus MC. |
Geen. |
Geen. |
Geen restrictie. |
Dr. M.C. Visser |
Neuroloog. |
Medisch expert bij Zorginstituut Nederland. |
Lid verband 'artsen voor veilig fietsen'. |
Geen restrictie. |
Dr. M. Hunfeld |
Kinderneuroloog EMC. |
Geen. |
Geen. |
Geen restrictie. |
Dr. J. Helfferich |
Kinderneuroloog |
Lid internationale 'acute flaccid myelitis' werkgroep (onbetaald) Commissielid jongerenvereniging EPNS (European pediatric neurology society) (onbetaald) |
Overheid (RIVM) Landelijk onderzoek naar het voorkomen van AFM in Nederland; dit heeft geen relevantie voor deze richtlijn. |
|
Drs. I.K. Haitsma |
Neurochirurg Erasmus MC. |
Neurochirurg Albert Schweitzer Ziekenhuis. |
1) Center-TBI: prospectief data verzameling voor analyse behandeling neurotrauma in Europa, gefinancierd door EU als lokale hoofdonderzoeker; 2) NetQuRe: prospectief data verzamelen voor behandeling en revalidatie neurotrauma in Nederland, gefinancierd door hersenstichting, center TBI, LUMC, Rijndam als lokale hoofd onderzoeker; 3) RESET ASDH: gerandomiseerde studie naar effect opereren Acuut subduraal hematoom bij ouderen, wordt een observationele studie, gefinancierd door the belgian health care knowledge centre (KCE) en ZonMw als lokale hoofd onderzoeker; 4) CIAO@TBI: effect behandeling complementremmer op traumatisch hersenletsel, gefinancierd door hersenstichting en Takeda Pharmaceutical Company als mede onderzoeker lokaal. |
Geen restrictie. |
Drs. B. Dorgelo |
Radioloog, Martini Ziekenhuis, Groningen. |
Geen. |
Geen. |
Geen restrictie. |
Dr. L.M.M. Braun |
Radioloog bij Antoni van Leeuwenhoek/ Nederlands Kanker Instituut. |
Geen. |
Geen |
Geen restrictie. |
Drs. M. Terra |
Traumachirurg MMT-arts. |
Geen. |
Thoraxdrainage onderzoek Medela |
Geen restrictie. |
Prof. dr. C.A.M. van Bennekom |
Revalidatiearts. |
Hoogleraar revalidatie en arbeid. |
Lid verband 'artsen voor veilig fietsen'. |
Geen restrictie. |
Drs. E. A. Goedhart |
Bondsarts KNVB/ Manager sportgeneeskunde. |
* Adviseur Stichting Hersenschudding (onbetaald). * Adviseur GetaheadBrainrecovery support (onbetaald). |
Geen. |
Geen restrictie. |
Mr. M.A.C. Lindhout |
Beleidsmedewerker bij patiëntenvereniging Hersenletsel.nl. |
Bestuurslid bij CVA-Kennisnetwerk, onbezoldigd. |
Als deelnemer vanuit de patiëntenvereniging is het mijn belang om de zaken voor mijn achterban zo goed mogelijk te regelen. Daar zal ik mij dan ook voor inzetten. In mijn optiek is dit ook wat een patiëntenvereniging behoort te doen. Derhalve zie ik dit niets als 'bescherming van reputatie" of iets van gelijke strekking. |
Geen restrictie. |
S. van den Berg |
Verpleegkundig specialist kinderneurologie Erasmus MC-Sophia. |
Bestuursvoorzitter van de Alumnivereniging van de HRO- onbetaald. |
Geen. |
Geen restrictie. |
Dr. F.A van der Laar |
* Huisarts, Academisch Gezondheidscentrum Thermion Lent (0,6) * Onderzoeker/ Principal Lecturer, Radboudumc, eerstelijnsgeneeskunde. |
* Hoofdredacteur Accredidact, betaald * Lid Autorisatiecommissie NHG, betaald * Lid richtlijncommissie PICS, onbetaald * Lid commissie Kwaliteit en Veiligheid Huisartsenpost Nijmegen e.o., betaald. |
Geen. |
Geen restrictie. |
Dr. C.L. van den Brand |
SEH-arts Erasmus MC. |
Voorzitter college van deskundigen Oranje Kruis (betaald) * lid bestuur SGO fonds (onbetaald) * lid denktank "Artsen voor veilig fietsen" (onbetaald) |
Lid verband 'artsen voor veilig fietsen'. |
Geen restrictie. |
Inbreng patiëntenperspectief
Er werd aandacht besteed aan het patiëntenperspectief door deelname van een afgevaardigde van de patiëntenorganisatie Hersenletsel in de werkgroep. De verkregen input is meegenomen bij het opstellen van de uitgangsvragen, de keuze voor de uitkomstmaten en bij het opstellen van de overwegingen (zie kop “Waarden en voorkeuren van patiënten”). De conceptrichtlijn is tevens voor commentaar voorgelegd aan Patiëntenfederatie Nederland. De eventueel aangeleverde commentaren zijn bekeken en verwerkt.
Wkkgz & Kwalitatieve raming van mogelijke substantiële financiële gevolgen
Kwalitatieve raming van mogelijke financiële gevolgen in het kader van de Wkkgz
Bij de richtlijn is conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) een kwalitatieve raming uitgevoerd of de aanbevelingen mogelijk leiden tot substantiële financiële gevolgen. Bij het uitvoeren van deze beoordeling zijn richtlijnmodules op verschillende domeinen getoetst (zie het stroomschema op de Richtlijnendatabase).
Uit de kwalitatieve raming blijkt dat er waarschijnlijk geen substantiële financiële gevolgen zijn, zie onderstaande tabel.
Module |
Uitkomst raming |
Toelichting |
Module Psycho-educatie |
Geen financiële gevolgen |
Uitkomst 3 Geen financiële gevolgen. Hoewel het +/- 85.000 patiënten betreft hebben de aanbevelingen geen toename in het aantal FTE of toename in kwalificatie tot gevolg. Ook zijn er geen substantiële investeringen met de wijzigingen gemoeid. |
Implementatie
Implementatieplan
Inleiding
Dit plan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn Licht traumatisch hoofd-/hersenletsel in de acute fase. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het toepassen en naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die voor verschillende partijen ondernomen dienen te worden.
Werkwijze
De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:
• per wanneer de aanbeveling overal geïmplementeerd moet kunnen zijn;
• de verwachtte impact van implementatie van de aanbeveling op de zorgkosten;
• randvoorwaarden om de aanbeveling te kunnen implementeren;
• mogelijk barrières om de aanbeveling te kunnen implementeren;
• mogelijke acties om de implementatie van de aanbeveling te bevorderen;
• verantwoordelijke partij voor de te ondernemen acties.
Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen “sterk geformuleerde aanbevelingen” en “zwak geformuleerde aanbevelingen”. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets dat zeker wel of zeker niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld (bijvoorbeeld “Overweeg om …”) en wordt dus meer ruimte gelaten voor alternatieve opties. Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” zijn bovengenoemde punten in principe meer uitgewerkt dan voor de “zwak geformuleerde aanbevelingen”. Bij elke module is onderstaande tabel opgenomen.
Aanbeveling |
Tijdspad voor implementatie: 1 tot 3 jaar of > 3 jaar |
Verwacht effect op kosten |
Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad) |
Mogelijke barrières voor implementatie1 |
Te ondernemen acties voor implementatie2 |
Verantwoordelijken voor acties3 |
Overige opmerkingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Barrières kunnen zich bevinden op het niveau van de professional, op het niveau van de organisatie (het ziekenhuis) of op het niveau van het systeem (buiten het ziekenhuis). Denk bijvoorbeeld aan onenigheid in het land met betrekking tot de aanbeveling, onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist, onvoldoende faciliteiten of personeel, nodige concentratie van zorg, kosten, slechte samenwerking tussen disciplines, nodige taakherschikking, et cetera.
2 Denk aan acties die noodzakelijk zijn voor implementatie, maar ook acties die mogelijk zijn om de implementatie te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie, publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken.
3 Wie de verantwoordelijkheden draagt voor implementatie van de aanbevelingen, zal tevens afhankelijk zijn van het niveau waarop zich barrières bevinden. Barrières op het niveau van de professional zullen vaak opgelost moeten worden door de beroepsvereniging. Barrières op het niveau van de organisatie zullen vaak onder verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbestuurders vallen. Bij het oplossen van barrières op het niveau van het systeem zijn ook andere partijen, zoals de NZA en zorgverzekeraars, van belang. Echter, aangezien de richtlijn vaak enkel wordt geautoriseerd door de (participerende) wetenschappelijke verenigingen is het aan de wetenschappelijke verenigingen om deze problemen bij de andere partijen aan te kaarten.
Implementatietermijnen
Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” geldt dat zij zo spoedig mogelijk geïmplementeerd dienen te worden. Voor de meeste “sterk geformuleerde aanbevelingen” betekent dat dat zij komend jaar direct geïmplementeerd moeten worden en dat per 2024 dus iedereen aan deze aanbevelingen dient te voldoen.
Werkwijze
AGREE
Deze richtlijnmodule is opgesteld conform de eisen vermeld in het rapport Medisch Specialistische Richtlijnen 2.0 van de adviescommissie Richtlijnen van de Raad Kwaliteit. Dit rapport is gebaseerd op het AGREE II instrument (Appraisal of Guidelines for Research & Evaluation II; Brouwers, 2010).
Knelpuntenanalyse en uitgangsvragen
Tijdens de voorbereidende fase inventariseerde de werkgroep de knelpunten in de zorg voor patiënten met licht traumatisch hoofdhersenletsel. De werkgroep beoordeelde de aanbevelingen uit de eerdere richtlijn licht traumatisch hoofdhersenletsel (NVN, 2010; en enkele modules uit 2017) op noodzaak tot revisie. Tevens zijn er knelpunten aangedragen door Ambulancezorg Nederland (AZN), Ergotherapie Nederland (EN), het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK), de Nederlandse Vereniging van Revalidatieartsen (VRA), de Vereniging voor Sportgeneeskunde (VSG) en de Nederlandse Vereniging voor Radiologie (NVvR) via een invitational conference. Een verslag hiervan is opgenomen onder aanverwante producten.
Op basis van de uitkomsten van de knelpuntenanalyse zijn door de werkgroep concept-uitgangsvragen opgesteld en definitief vastgesteld.
Uitkomstmaten
Na het opstellen van de zoekvraag behorende bij de uitgangsvraag inventariseerde de werkgroep welke uitkomstmaten voor de patiënt relevant zijn, waarbij zowel naar gewenste als ongewenste effecten werd gekeken. Hierbij werd een maximum van acht uitkomstmaten gehanteerd. De werkgroep waardeerde deze uitkomstmaten volgens hun relatieve belang bij de besluitvorming rondom aanbevelingen, als cruciaal (kritiek voor de besluitvorming), belangrijk (maar niet cruciaal) en onbelangrijk. Tevens definieerde de werkgroep tenminste voor de cruciale uitkomstmaten welke verschillen zij klinisch (patiënt) relevant vonden.
Methode literatuursamenvatting
Een uitgebreide beschrijving van de strategie voor zoeken en selecteren van literatuur is te vinden onder ‘Zoeken en selecteren’ onder Onderbouwing. Indien mogelijk werd de data uit verschillende studies gepoold in een random-effects model. Review Manager 5.4 werd gebruikt voor de statistische analyses. De beoordeling van de kracht van het wetenschappelijke bewijs wordt hieronder toegelicht.
Beoordelen van de kracht van het wetenschappelijke bewijs
De kracht van het wetenschappelijke bewijs werd bepaald volgens de GRADE-methode. GRADE staat voor ‘Grading Recommendations Assessment, Development and Evaluation’ (zie http://www.gradeworkinggroup.org/). De basisprincipes van de GRADE-methodiek zijn: het benoemen en prioriteren van de klinisch (patiënt) relevante uitkomstmaten, een systematische review per uitkomstmaat, en een beoordeling van de bewijskracht per uitkomstmaat op basis van de acht GRADE-domeinen (domeinen voor downgraden: risk of bias, inconsistentie, indirectheid, imprecisie, en publicatiebias; domeinen voor upgraden: dosis-effect relatie, groot effect, en residuele plausibele confounding).
GRADE onderscheidt vier gradaties voor de kwaliteit van het wetenschappelijk bewijs: hoog, redelijk, laag en zeer laag. Deze gradaties verwijzen naar de mate van zekerheid die er bestaat over de literatuurconclusie, in het bijzonder de mate van zekerheid dat de literatuurconclusie de aanbeveling adequaat ondersteunt (Schünemann, 2013; Hultcrantz, 2017).
GRADE |
Definitie |
Hoog |
er is hoge zekerheid dat het ware effect van behandeling dichtbij het geschatte effect van behandeling ligt; het is zeer onwaarschijnlijk dat de literatuurconclusie klinisch relevant verandert wanneer er resultaten van nieuw grootschalig onderzoek aan de literatuuranalyse worden toegevoegd. |
Redelijk |
er is redelijke zekerheid dat het ware effect van behandeling dichtbij het geschatte effect van behandeling ligt; het is mogelijk dat de conclusie klinisch relevant verandert wanneer er resultaten van nieuw grootschalig onderzoek aan de literatuuranalyse worden toegevoegd. |
Laag |
er is lage zekerheid dat het ware effect van behandeling dichtbij het geschatte effect van behandeling ligt; er is een reële kans dat de conclusie klinisch relevant verandert wanneer er resultaten van nieuw grootschalig onderzoek aan de literatuuranalyse worden toegevoegd. |
Zeer laag |
er is zeer lage zekerheid dat het ware effect van behandeling dichtbij het geschatte effect van behandeling ligt; de literatuurconclusie is zeer onzeker. |
Bij het beoordelen (graderen) van de kracht van het wetenschappelijk bewijs in richtlijnen volgens de GRADE-methodiek spelen grenzen voor klinische besluitvorming een belangrijke rol (Hultcrantz, 2017). Dit zijn de grenzen die bij overschrijding aanleiding zouden geven tot een aanpassing van de aanbeveling. Om de grenzen voor klinische besluitvorming te bepalen moeten alle relevante uitkomstmaten en overwegingen worden meegewogen. De grenzen voor klinische besluitvorming zijn daarmee niet één op één vergelijkbaar met het minimaal klinisch relevant verschil (Minimal Clinically Important Difference, MCID). Met name in situaties waarin een interventie geen belangrijke nadelen heeft en de kosten relatief laag zijn, kan de grens voor klinische besluitvorming met betrekking tot de effectiviteit van de interventie bij een lagere waarde (dichter bij het nuleffect) liggen dan de MCID (Hultcrantz, 2017).
Overwegingen (van bewijs naar aanbeveling)
Om te komen tot een aanbeveling zijn naast (de kwaliteit van) het wetenschappelijke bewijs ook andere aspecten belangrijk en worden meegewogen, zoals aanvullende argumenten uit bijvoorbeeld de biomechanica of fysiologie, waarden en voorkeuren van patiënten, kosten (middelenbeslag), aanvaardbaarheid, haalbaarheid en implementatie. Deze aspecten zijn systematisch vermeld en beoordeeld (gewogen) onder het kopje ‘Overwegingen’ en kunnen (mede) gebaseerd zijn op expert opinion. Hierbij is gebruik gemaakt van een gestructureerd format gebaseerd op het evidence-to-decision framework van de internationale GRADE Working Group (Alonso-Coello, 2016a; Alonso-Coello 2016b). Dit evidence-to-decision framework is een integraal onderdeel van de GRADE methodiek.
Formuleren van aanbevelingen
De aanbevelingen geven antwoord op de uitgangsvraag en zijn gebaseerd op het beschikbare wetenschappelijke bewijs en de belangrijkste overwegingen, en een weging van de gunstige en ongunstige effecten van de relevante interventies. De kracht van het wetenschappelijk bewijs en het gewicht dat door de werkgroep wordt toegekend aan de overwegingen, bepalen samen de sterkte van de aanbeveling. Conform de GRADE-methodiek sluit een lage bewijskracht van conclusies in de systematische literatuuranalyse een sterke aanbeveling niet a priori uit, en zijn bij een hoge bewijskracht ook zwakke aanbevelingen mogelijk (Agoritsas, 2017; Neumann, 2016). De sterkte van de aanbeveling wordt altijd bepaald door weging van alle relevante argumenten tezamen. De werkgroep heeft bij elke aanbeveling opgenomen hoe zij tot de richting en sterkte van de aanbeveling zijn gekomen.
In de GRADE-methodiek wordt onderscheid gemaakt tussen sterke en zwakke (of conditionele) aanbevelingen. De sterkte van een aanbeveling verwijst naar de mate van zekerheid dat de voordelen van de interventie opwegen tegen de nadelen (of vice versa), gezien over het hele spectrum van patiënten waarvoor de aanbeveling is bedoeld. De sterkte van een aanbeveling heeft duidelijke implicaties voor patiënten, behandelaars en beleidsmakers (zie onderstaande tabel). Een aanbeveling is geen dictaat, zelfs een sterke aanbeveling gebaseerd op bewijs van hoge kwaliteit (GRADE gradering HOOG) zal niet altijd van toepassing zijn, onder alle mogelijke omstandigheden en voor elke individuele patiënt.
Implicaties van sterke en zwakke aanbevelingen voor verschillende richtlijngebruikers |
||
|
||
|
Sterke aanbeveling |
Zwakke (conditionele) aanbeveling |
Voor patiënten |
De meeste patiënten zouden de aanbevolen interventie of aanpak kiezen en slechts een klein aantal niet. |
Een aanzienlijk deel van de patiënten zouden de aanbevolen interventie of aanpak kiezen, maar veel patiënten ook niet. |
Voor behandelaars |
De meeste patiënten zouden de aanbevolen interventie of aanpak moeten ontvangen. |
Er zijn meerdere geschikte interventies of aanpakken. De patiënt moet worden ondersteund bij de keuze voor de interventie of aanpak die het beste aansluit bij zijn of haar waarden en voorkeuren. |
Voor beleidsmakers |
De aanbevolen interventie of aanpak kan worden gezien als standaardbeleid. |
Beleidsbepaling vereist uitvoerige discussie met betrokkenheid van veel stakeholders. Er is een grotere kans op lokale beleidsverschillen. |
Organisatie van zorg
In de knelpuntenanalyse en bij de ontwikkeling van de richtlijnmodule is expliciet aandacht geweest voor de organisatie van zorg: alle aspecten die randvoorwaardelijk zijn voor het verlenen van zorg (zoals coördinatie, communicatie, (financiële) middelen, mankracht en infrastructuur). Randvoorwaarden die relevant zijn voor het beantwoorden van deze specifieke uitgangsvraag zijn genoemd bij de overwegingen. Meer algemene, overkoepelende, of bijkomende aspecten van de organisatie van zorg worden behandeld in de module Organisatie van zorg.
Commentaar- en autorisatiefase
De conceptrichtlijnmodule werd aan de betrokken (wetenschappelijke) verenigingen en (patiënt) organisaties voorgelegd ter commentaar. De commentaren werden verzameld en besproken met de werkgroep. Naar aanleiding van de commentaren werd de conceptrichtlijnmodule aangepast en definitief vastgesteld door de werkgroep. De definitieve richtlijnmodule werd aan de deelnemende (wetenschappelijke) verenigingen en (patiënt) organisaties voorgelegd voor autorisatie en door hen geautoriseerd dan wel geaccordeerd.
Literatuur
Agoritsas T, Merglen A, Heen AF, Kristiansen A, Neumann I, Brito JP, Brignardello-Petersen R, Alexander PE, Rind DM, Vandvik PO, Guyatt GH. UpToDate adherence to GRADE criteria for strong recommendations: an analytical survey. BMJ Open. 2017 Nov 16;7(11):e018593. doi: 10.1136/bmjopen-2017-018593. PubMed PMID: 29150475; PubMed Central PMCID: PMC5701989.
Alonso-Coello P, Schünemann HJ, Moberg J, Brignardello-Petersen R, Akl EA, Davoli M, Treweek S, Mustafa RA, Rada G, Rosenbaum S, Morelli A, Guyatt GH, Oxman AD; GRADE Working Group. GRADE Evidence to Decision (EtD) frameworks: a systematic and transparent approach to making well informed healthcare choices. 1: Introduction. BMJ. 2016 Jun 28;353:i2016. doi: 10.1136/bmj.i2016. PubMed PMID: 27353417.
Alonso-Coello P, Oxman AD, Moberg J, Brignardello-Petersen R, Akl EA, Davoli M, Treweek S, Mustafa RA, Vandvik PO, Meerpohl J, Guyatt GH, Schünemann HJ; GRADE Working Group. GRADE Evidence to Decision (EtD) frameworks: a systematic and transparent approach to making well informed healthcare choices. 2: Clinical practice guidelines. BMJ. 2016 Jun 30;353:i2089. doi: 10.1136/bmj.i2089. PubMed PMID: 27365494.
Brouwers MC, Kho ME, Browman GP, Burgers JS, Cluzeau F, Feder G, Fervers B, Graham ID, Grimshaw J, Hanna SE, Littlejohns P, Makarski J, Zitzelsberger L; AGREE Next Steps Consortium. AGREE II: advancing guideline development, reporting and evaluation in health care. CMAJ. 2010 Dec 14;182(18):E839-42. doi: 10.1503/cmaj.090449. Epub 2010 Jul 5. Review. PubMed PMID: 20603348; PubMed Central PMCID: PMC3001530.
Hultcrantz M, Rind D, Akl EA, Treweek S, Mustafa RA, Iorio A, Alper BS, Meerpohl JJ, Murad MH, Ansari MT, Katikireddi SV, Östlund P, Tranæus S, Christensen R, Gartlehner G, Brozek J, Izcovich A, Schünemann H, Guyatt G. The GRADE Working Group clarifies the construct of certainty of evidence. J Clin Epidemiol. 2017 Jul;87:4-13. doi: 10.1016/j.jclinepi.2017.05.006. Epub 2017 May 18. PubMed PMID: 28529184; PubMed Central PMCID: PMC6542664.
Medisch Specialistische Richtlijnen 2.0 (2012). Adviescommissie Richtlijnen van de Raad Kwalitieit. http://richtlijnendatabase.nl/over_deze_site/over_richtlijnontwikkeling.html
Neumann I, Santesso N, Akl EA, Rind DM, Vandvik PO, Alonso-Coello P, Agoritsas T, Mustafa RA, Alexander PE, Schünemann H, Guyatt GH. A guide for health professionals to interpret and use recommendations in guidelines developed with the GRADE approach. J Clin Epidemiol. 2016 Apr;72:45-55. doi: 10.1016/j.jclinepi.2015.11.017. Epub 2016 Jan 6. Review. PubMed PMID: 26772609.
Schünemann H, Brożek J, Guyatt G, et al. GRADE handbook for grading quality of evidence and strength of recommendations. Updated October 2013. The GRADE Working Group, 2013. Available from http://gdt.guidelinedevelopment.org/central_prod/_design/client/handbook/handbook.html.
Zoekverantwoording
Zoekacties zijn opvraagbaar. Neem hiervoor contact op met de Richtlijnendatabase.