Bijlage 5: Strength and difficulties questionnaire

SDQ: Strenghts and difficulties questionnaire

De SDQ is bedoeld om kinderen met een hoog risico op psychosociale problemen op te sporen. De SDQ meet de aanwezigheid van psychosociale problemen, de sterke kanten van het kind en de invloed van psychosociale problemen op het dagelijks functioneren.

 

De vragenlijst bevat in totaal 25 items, die betrekking hebben op de volgende vijf subschalen:

  1. Hyperactiviteit / aandachtstekort
  2. Emotionele problemen
  3. Problemen met leeftijdsgenoten
  4. Gedragsproblemen
  5. Pro-sociaal gedrag


Met behulp van de SDQ kan een Totale Probleemscore en een score op elk van de vijf subschalen berekend worden, waarvan de schaal emotionele problemen en gedragsproblemen het betrouwbaarst zijn gebleken.

De SDQ is voor verschillende varianten (d.w.z. voor verschillende informanten) en in verschillende talen beschikbaar beschikbaar, zie de website http://www.sdqinfo.com/.

Voor de scoring wordt gebruik gemaakt van de gegevens uit de handleiding van het TNO. Bij een verhoogde score wordt aanvullend onderzoek en beoordeling door een psycholoog geadviseerd.

Hieronder staan aanbevolen afkappunten voor de totale SDQ score en schaalscores voor emotionele en gedragsproblemen.

 

F1

 

F2

 

Hieronder vindt u de SDQ vragenlijst voor jongeren 11-17 jaar

F3

Zie ook: Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C. (2016). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de Jeugdgezondheidszorg. Vragenlijst voor het signalering van psychosociale problemen bij 3-17 jarigen. TNO, Leiden. Te vinden op: https://www.ggdghorkennisnet.nl/?file=30694&m=1477563633&action=file.download