Implementatieplan

Inleiding

Dit implementatieplan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn schildkliercarcinoom. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen onder de leden van de expertisegroep. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die door verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen “sterk geformuleerde aanbevelingen” en “zwak geformuleerde aanbevelingen”. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets dat zeker wel of zeker niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld (bijvoorbeeld “Overweeg om …”) en wordt dus meer ruimte gelaten voor alternatieve opties. Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” zijn bovengenoemde punten in principe meer uitgewerkt dan voor de “zwak geformuleerde aanbevelingen”.

 

Module

Tijdspad voor implementatie

Verwachte barrières

Te ondernemen acties

Module behandeling – chirurgische interventies

Binnen 2 jaar na publicatie.

Het aanbevolen beleid is nieuw. Deze wordt sporadisch al toegepast in enkele centra met veel expertise op het gebied van schildkliercarcinoom, maar deze ervaring dient breed gedragen te worden. Om in aanmerking te kunnen komen voor de-escalatie van de primaire behandeling zijn in de richtlijn een aantal voorwaarden gepresenteerd waaraan voldaan moet worden. Daar dient bij de implementatie ook aandacht aan gegeven te worden. Het chirurgisch beleid dient geharmoniseerd te worden met het beleid ten aanzien van diagnostiek, behandeling met radioactief jodium en de follow-up.

Informatiebijeenkomsten waarin verandering in de richtlijn worden toegelicht.  Beleidsoverleg binnen de regionale multidisciplinaire netwerken. Beleidsoverleg met de verschillende disciplines die betrokken zijn in dit traject (endocrinologie, heelkunde, radiologie, pathologie, nucleaire geneeskunde) binnen individuele ziekenhuizen. Aanpassing van multidisciplinaire protocollen en werkwijze. Afspraken dienen gemaakt te worden met betrekking tot de indicatie en wijze van bespreken van patiënten, zo nodig in een MDO (evt. in een level 1 ziekenhuizen).

Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de ontwikkelde flowchart.

 

Implementatietermijnen

De gestelde aanbevelingen dienen zo spoedig mogelijk geïmplementeerd te worden. De aanbevelingen zullen komend jaar direct geïmplementeerd worden en per 2027 moet iedereen de aanbevelingen in acht nemen.

 

Impact op zorgkosten

Veel aanbevelingen brengen geen of nauwelijks gevolgen met zich mee voor de zorgkosten.

 

Te ondernemen acties per partij

Hieronder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGJ)

Van de bestuurders wordt verwacht dat zij bij de betrokken medisch professionals nagaan op welke wijze zij kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijn en deze toepassen in de praktijk.

Van zorgverleners wordt verwacht dat zij de zorg die in deze richtlijn wordt voorgeschreven zullen vergoeden.

 

Het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten

Toevoegen van richtlijn aan Richtlijnendatabase. Daarbij opnemen van dit implementatieplan op een voor alle partijen goed te vinden plaats.