Implementatieplan

Inleiding

Dit implementatieplan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn Toxiciteitsmonitoring. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die door verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen “sterk geformuleerde aanbevelingen” en “zwak geformuleerde aanbevelingen”. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets dat zeker wel of zeker niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld (bijvoorbeeld “Overweeg om …”) en wordt dus meer ruimte gelaten voor alternatieve opties. Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” zijn bovengenoemde punten in principe meer uitgewerkt dan voor de “zwak geformuleerde aanbevelingen”.

 

Op basis van de beschikbare evidentie en ervaring uit de praktijk kon voor alle aanbevelingen onvoldoende richting aan de besluitvorming worden gegeven en/of is besproken met de werkgroep dat een implementatie impuls niet nodig is. Om die reden is er geen beschrijving van belemmeringen en kansen voor implementatie per aanbeveling toegevoegd. Disseminatie van de kennis in deze module verloopt via de standaard route (zie hieronder). De module wordt gepubliceerd op de Richtlijnendatabase.

 

Module

Tijdspad voor implementatie

Verwachte barrières

Te ondernemen acties

Organisatie van zorg

Binnen 1 jaar

Geen

Nieuwsbericht, presentatie over richtlijn.

 

Implementatietermijnen

De gestelde aanbevelingen dienen zo spoedig mogelijk geïmplementeerd te worden. De aanbevelingen worden bij voorkeur direct geïmplementeerd, zodat iedereen de aanbeveling, mogelijk per 2026, in acht neemt. De werkgroep is zich echter bewust van het feit dat er bij publicatie van de huidige richtlijn ook richtlijnen zijn waar andere adviezen in staan. Om deze reden kan het zijn dat niet alle adviezen per direct worden geïmplementeerd.

 

Impact op zorgkosten

Veel aanbevelingen brengen geen of nauwelijks gevolgen met zich mee voor de zorgkosten.

 

Te ondernemen acties per partij

Hieronder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGJ)

Van de bestuurders wordt verwacht dat zij bij de betrokken medisch professionals nagaan op welke wijze zij kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijn en deze toepassen in de praktijk.

Van zorgverleners wordt verwacht dat zij de zorg die in deze richtlijn wordt voorgeschreven zullen vergoeden.

 

Het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten

Toevoegen van richtlijn aan Richtlijnendatabase. Daarbij opnemen van dit implementatieplan op een voor alle partijen goed te vinden plaats.