Implementatieplan

Inleiding

Dit plan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn Psychiatrisch onderzoek en rapportage in strafzaken. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het toepassen en naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die voor verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

•          per wanneer de aanbeveling overal geïmplementeerd moet kunnen zijn;

•          de verwachte impact van implementatie van de aanbeveling op de zorgkosten;

•          randvoorwaarden om de aanbeveling te kunnen implementeren;

•          mogelijk barrières om de aanbeveling te kunnen implementeren;

•          mogelijke acties om de implementatie van de aanbeveling te bevorderen;

•          verantwoordelijke partij voor de te ondernemen acties.

 

De implementatie start niet bij de oplevering van de herziene richtlijn. Al eerder is hier aandacht aan besteed. In de verschillende stappen van de ontwikkeling van de richtlijn is zoveel mogelijk rekening gehouden met de toepassing van de richtlijn en de daadwerkelijke uitvoerbaarheid van de daarin opgenomen aanbevelingen. Alle aanbevelingen in de kwaliteitsstandaard zijn getoetst op helderheid en toepasbaarheid in de Nederlandse rechtspraktijk. De mogelijke herzieningen binnen de richtlijn van 2012 zijn besproken op de invitational conference op 8 oktober 2020. Gedurende de ontwikkeling van de richtlijn is gebruik gemaakt van de expertise van de adviesgroep. De richtlijn is ter commentaar voorgelegd in mei/juni 2023 en vervolgens geautoriseerd dan wel bestuurlijk goedgekeurd.

 

Bij het implementeren van de nieuwe richtlijn is het van groot belang dat bestaande rapporterend psychiaters voldoende worden geïnformeerd over de inhoud, duidelijk gemaakt wordt wat er nieuw is en/of wijzigt ten opzichte van de huidige werksituatie, wat de meerwaarde van de richtlijn is en hoe de aanbevelingen in de werkpraktijk in te passen. Dit is zowel een verantwoordelijkheid van de zorgprofessionals en instellingen, maar ook van andere actoren zoals beschreven in de module Organisatie en samenwerking rondom de psychiatrische rapportage in strafzaken. Niet alle aanbevelingen kunnen door de rapporterend psychiaters alleen geïmplementeerd worden.

 

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Voor de aanbevelingen die afwijken van de reeds staande praktijk is een tijdspad voor implementatie genoemd, naast eventuele effecten op kosten. Daarbij zijn randvoorwaarden en barrières voor implementatie benoemd, alsmede te ondernemen acties.

 

Bij de implementatie van deze richtlijn zal deels de huidige praktijk gevolgd blijven, deels door rapporterend psychiaters (weer) gebruik gemaakt gaan worden van verschillende graden van verminderde toerekeningsvatbaarheid.