Implementatieplan

Implementatieplan

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:

< 1 jaar

1 tot 3 jaar of

> 3 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Overweeg zorg op afstand als aanvulling op reguliere zorg, behoud fysieke toegang

<1 jaar (videobellen, e-consult)

1-3 jaar (telemonitoring via platform)

Enigszins

Juiste elektronica, tijd en ruimte voor zorg op afstand, communicerende systemen

Onvoldoende (financiële/ materiële) ondersteuning van instelling

1. Ruimte en juiste elektronica voor zorg op afstand

2. Communicerende (eenvoudige) software op één platform mogelijk maken

1. behandelend internist (iniatief) en instelling (faciliteren)

2. Device-producenten en EPD leveranciers

Educatie van patiënt speelt hierin ook belangrijke rol

Bied overdag mogelijkheden voor telemonitoring gericht op glykemische controle aan

1-3 jaar

Afh. van huidige organisatie (indien nog geen telemonitoring moet dit eerst georganiseerd worden)

1. Bereidheid tot gebruik telemonitoring (patiënt en zorgverlener)

2. Beschikken over geschikte elektronica

3. Communicerende systemen en devices

1. Onvoldoende kennis en affiniteit met mogelijkheden telemonitoring,

2. onvoldoende financiële ondersteuning instelling

3. onvoldoende communicatie tussen devices en software

1. Kennisnemen van mogelijkheden rondom telemonitoring

2. Juiste middelen beschikbaar stellen voor telemonitroing

3. Communicerende (eenvoudige) software op één platform mogelijk maken

1. behandelend internist

2. instelling

3. Device-producenten en EPD leveranciers

Educatie van patiënt speelt hierin ook belangrijke rol

Lever diabeteszorg op afstand op maat en passend bij de patiënt

<1 jaar

Beperkt

1. Bereidheid tot en kennis van gebruik zorg op afstand(patiënt en zorgverlener)

2. Goede afspraken rond het gebruik zorg op afstand

Onvoldoende kennis en onduidelijke afspraken

Educatie patiënt en professional, gesprek met elkaar aangaan

Zorgverlener en patiënt

 

Zie in de tweedelijnszorg elke patiënt met diabetes minstens eenmaal per jaar fysiek.

<1 jaar

Beperkt

-

-

-

Behandelend internist

Is reeds conform huidige praktijk

1 Barriëres kunnen zich bevinden op het niveau van de professional, op het niveau van de organisatie (het ziekenhuis) of op het niveau van het systeem (buiten het ziekenhuis). Denk bijvoorbeeld aan onenigheid in het land met betrekking tot de aanbeveling, onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist, onvoldoende faciliteiten of personeel, nodige concentratie van zorg, kosten, slechte samenwerking tussen disciplines, nodige taakherschikking, etc.

2 Denk aan acties die noodzakelijk zijn voor implementatie, maar ook acties die mogelijk zijn om de implementatie te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie, publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken.

3 Wie de verantwoordelijkheden draagt voor implementatie van de aanbevelingen, zal tevens afhankelijk zijn van het niveau waarop zich barrières bevinden. Barrières op het niveau van de professional zullen vaak opgelost moeten worden door de beroepsvereniging. Barrières op het niveau van de organisatie zullen vaak onder verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbestuurders vallen. Bij het oplossen van barrières op het niveau van het systeem zijn ook andere partijen, zoals de NZA en zorgverzekeraars, van belang.