Implementatieplan

Inleiding

Dit plan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn Coeliakie en glutengerelateerde aandoeningen. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de werkgroep een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die voor verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

  • per wanneer de aanbeveling overal geïmplementeerd moet kunnen zijn;
  • de verwachtte impact van implementatie van de aanbeveling op de zorgkosten;
  • randvoorwaarden om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • mogelijke barrières om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • mogelijke acties om de implementatie van de aanbeveling te bevorderen;
  • verantwoordelijke partij(en) voor de te ondernemen acties.

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord.

 

Implementatietermijnen

Over het algemeen geldt dat aanbevelingen die niet direct kunnen worden ingevoerd (<1 jaar) een implementatietermijn hebben van 3-5 jaar vanwege een gebrek aan middelen, expertise en/of juiste organisatie. Daarnaast is aanwezigheid van en afstemming tussen professionals en faciliteiten nodig om de handelingen op betrouwbare wijze te kunnen uitvoeren.

De meeste aanbevelingen uit deze richtlijn kunnen echter direct worden opgevolgd en dat betekent dat ze binnen een jaar na het uitbrengen van de richtlijn kunnen worden geïmplementeerd.

De implementatie van de ESPGHAN richtlijn uit 2020 (zie module ‘serologische diagnostiek bij kinderen’) is reeds onderzocht in de Nederlandse situatie. De cijfers tonen aan dat toepassen van de richtlijn adequaat wordt gedaan in >75% van de kinderen met diagnose coeliakie.

 

Impact op zorgkosten

Veel aanbevelingen brengen geen of nauwelijks gevolgen met zich mee voor de zorgkosten en brengen daarom geen implementatie inspanningen met zich mee.

De implementatietabel hieronder geeft een kort overzicht van de wijze waarop barrières bij de aanbevelingen uit deze richtlijn geïnventariseerd zijn.

 

 

 

 

Aanbevelingen

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

>3 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Module 1a

Serologische diagnostiek bij volwassenen

 

< 1 jaar

Afname

Informatie en educatie

Onbekendheid met de richtlijn bij (kinder) MDL- artsen

Disseminatie van de richtlijn; onder de aandacht brengen bij MDL-specialisten;

kennisoverdracht aan (kinder) MDL-artsen, navragen bij visitaties

 

NVMDL,

NVK

Naar verwachting treedt een vermindering van kosten op in vergelijking met de eerdere richtlijn bij die volwassenen waarbij vanwege sterk positieve serologische test de diagnose coeliakie wordt gesteld zonder aanvullend endoscopisch en histologisch onderzoek.

Module 4a Monitoring van coeliakie bij volwassenen

< 1 jaar

Afname

Informatie en educatie

Onbekendheid met de richtlijn bij (kinder) MDL- artsen

Disseminatie van de richtlijn; onder de aandacht brengen bij MDL-specialisten;

kennisoverdracht aan (kinder) MDL-artsen, navragen bij visitaties

 

NVMDL,

NVK

Naar verwachting treedt een reductie van kosten op t.o.v. de eerdere richtlijn door voorgenomen beperking van een aantal indicatoren (laboratoriumonderzoek, DXA scan) en frequentie van monitoring.

Alle andere aanbevelingen

<1 jaar

Geen

Informatie en educatie

Onbekendheid met de richtlijn bij (kinder) MDL- artsen

Disseminatie van de richtlijn; onder de aandacht brengen bij MDL-specialisten;

kennisoverdracht aan (kinder) MDL-artsen, navragen bij visitaties

 

NVMDL,

NVK

Geen

1 Barriëres kunnen zich bevinden op het niveau van de professional, op het niveau van de organisatie (het ziekenhuis) of op het niveau van het systeem (buiten het ziekenhuis). Denk bijvoorbeeld aan onenigheid in het land met betrekking tot de aanbeveling, onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist, onvoldoende faciliteiten of personeel, nodige concentratie van zorg, kosten, slechte samenwerking tussen disciplines, nodige taakherschikking, etc.

2 Denk aan acties die noodzakelijk zijn voor implementatie, maar ook acties die mogelijk zijn om de implementatie te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie, publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken.

3 Wie de verantwoordelijkheden draagt voor implementatie van de aanbevelingen, zal tevens afhankelijk zijn van het niveau waarop zich barrières bevinden. Barrières op het niveau van de professional zullen vaak opgelost moeten worden door de beroepsvereniging. Barrières op het niveau van de organisatie zullen vaak onder verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbestuurders vallen. Bij het oplossen van barrières op het niveau van het systeem zijn ook andere partijen, zoals de NZA en zorgverzekeraars, van belang.

 

 

 

Te ondernemen acties per partij

Hieronder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijke verenigingen/beroepsorganisaties (NVMDL, NVK, NHG, NVvP, NVVI, NIV, NVDV, NIP, NVD)

 

De direct betrokken patiëntenorganisatie (NCV)

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

 

De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGZ)

Van ziekenhuizen, IGJ en zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij bereid zijn om die investeringen te doen die nodig zijn om de aanbevelingen in deze richtlijn te kunnen implementeren. Daarnaast wordt van de bestuurders van ziekenhuizen verwacht dat zij kennis hebben genomen van de aanbevelingen in de richtlijn en dat zij de voorwaarden scheppen om de richtlijn in de praktijk toe te passen.

 

Het Kennisinstituut van Medisch Specialisten

Toevoegen van de richtlijn aan richtlijnendatabase. Daarbij opnemen van dit implementatieplan op een voor alle partijen goed te vinden plaats.