Kennislacunes

Tijdens de ontwikkeling van deze richtlijn is systematisch gezocht naar onderzoek waarvan de resultaten bijdragen aan een antwoord op de uitgangsvragen. Bij elke uitgangsvraag is door de werkgroep nagegaan of er (aanvullend) wetenschappelijk onderzoek gewenst is om de uitgangsvraag te kunnen beantwoorden. Een overzicht van de onderwerpen waarvoor (aanvullend) wetenschappelijk van belang wordt geacht, is hieronder per uitgangsvraag beschreven.

 

Effectiviteit van screening

Om de uitgangsvraag te kunnen beantwoorden werd er een systematische literatuuranalyse verricht naar de volgende zoekvraag: Wat is de effectiviteit van screening (STRONGkids) ten opzichte van geen screening bij een kind dat wordt opgenomen in het ziekenhuis? Deze PICO leverde geen directe resultaten op. Er is echter wel veel literatuur over het gebruik van een screeningsinstrument en effecten hiervan. Hierbij is er gebrek aan kennis over de frequentie van het vervolgen van de voedingstoestand na opname in het ziekenhuis maar ook na ontslag. Hiervoor zouden grotere observationele studies opgezet moeten worden waarin ook gekeken wordt naar het effect van een vorm van voedingsinterventie op het beloop van de voedingstoestand.

 

Afbuiging van de groeicurve

De meeste literatuur over (onder-)voeding komt uit de ‘low and middle resource/income’ setting (LMIC)) waarbij in die setting de bovenarmsomtrek (MUAC) de meest gebruikte maat is om ondervoeding mee te diagnosticeren. Beneden een bepaalde grens is de bovenarmomtrek geassocieerd met een significant toegenomen kans op morbiditeit en mortaliteit. Een vergelijkend onderzoek naar de waarde van het gebruik van bovenarmsomtrek in de high-resource setting en de relatie met (klinische) uitkomst ligt erg voor de hand.

 

Evaluatie voedingsinname bij opname

Er zijn geen studies naar de validiteit van een instrument om de voedingsinname te schatten bij kinderen die worden opgenomen in het ziekenhuis. Hiervoor zou een studie opgezet moeten worden met een voldoende groot aantal patiënten, waarin wordt onderzocht in hoeverre de door het instrument geschatte voedingsinname overeenkomt met de werkelijke voedingsinname. In deze studie moet rekening gehouden worden met de kenmerken van de verschillende leeftijdsgroepen. Ook moet in deze studie aandacht worden besteed het gebruik van nieuwe digitale technieken om de voedingsinname vast te leggen.

 

Voedingsbeleid

Er is gebrek aan kennis naar het effect van de inzet van diëtisten bij de behandeling van kinderen met ondervoeding of die een risico op ondervoeding hebben in relatie met relevante uitkomstenmaten. Het is wenselijk om een studie op te zetten waarbij enerzijds een voedingsinterventie wordt geëvalueerd naast het standaardbeleid of om een studie op te zetten waarbij of de diëtist of de zorgverlener het voedingsbeleid bepaald. Ook zou onderzocht kunnen worden of de inzet van een multidisciplinair voedingsteam leidt tot betere uitkomstmaten.

 

Evaluatie voedingstoestand

Er is gebrek aan kennis over de frequentie van het vervolgen van de voedingstoestand. Niet alleen na opname in het ziekenhuis maar ook na ontslag. Hiervoor zouden grotere observationele studies opgezet moeten worden waarin ook gekeken wordt naar het effect van een vorm van voedingsinterventie op het beloop van de voedingstoestand. Lange termijn onderzoek zal duidelijk moeten gaan maken of een verbetering van de voedingstoestand ook zal leiden tot een verbetering van het algemeen en neurocognitief functioneren van het kind.

 

Follow-up van het voedingsplan

Er dient onderzoek gedaan te worden naar de follow-up van kinderen die met ondervoeding uit het ziekenhuis worden ontslagen. Hierbij dient gestructureerd en geprotocolleerd gewerkt te worden en evaluatie op standaard moment plaats te vinden. Duur en frequentie van follow-up dienen hierbij meegenomen te worden. De follow-up dient niet alleen te bestaan uit de korte termijn als het behandeldoel behaald is maar ook lange termijn follow-up met betrekking tot groei en neurocognitief, sociaal en emotioneel functioneren dienen hierbij worden onderzocht.