Implementatieplan

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1 tot 3 jaar of

>3 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Op dit moment zijn er geen specifieke eHealth/ mHealth programma’s aan te bevelen als aanvulling op een GLI.

 

Voeg eHealth/ mHealth alleen toe als:

  • De kwaliteit en effectiviteit van de in te zetten eHealth en/of mHealth toepassing duidelijk/onderzocht zijn.
  • De eHealth en/of mHealth toepassing kan worden ingezet, omdat het aansluit bij indicatoren in het zorgproces van het kind of gezin; bijvoorbeeld feedback over hun gedrag draagt bij aan de bewustwording van de mate van inactiviteit bij dit kind of dit gezin. Voeg eHealth en/of mHealth interventies die berusten op feedback alleen toe als een onderdeel van een meer allesomvattende interventie welke onder andere gedragsveranderingstechnieken bevat gericht op het verhogen van betrokkenheid en haalbare doelen.
  • De competenties en vaardigheden bij zorgverleners voldoende zijn en er vertrouwen in en betrokkenheid is met de technologie.
  • De competenties en vaardigheden bij zorggebruikers, dus jongeren en verzorgenden voldoende zijn en er vertrouwen in en betrokkenheid is met de technologie.
  • Het gebruik van een online interventie niet ten koste gaat van reguliere face-to-face contacten die nodig zijn om bepaalde doelen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan interpersoonlijke (dynamische) opdrachten die gericht zijn op vertrouwen en communicatie waar face-to-face contact voor nodig is.
  • Er duidelijkheid is over wat er met gegevens gebeurt, het moet veilig zijn en de privacy dient goed beschermd te worden.
  • De organisatie waar voorgewerkt wordt is bereid tijd en geld te steken in nieuwe ontwikkelingen en staat open voor nieuwe eHealth en/of mHealth toepassingen.

<1 jaar

Geen

Kennis van de aanbevelingen

Gebrek aan Kennis van de aanbevelingen

Verspreiding richtlijn

NVK, en andere autoriserende partijen

geen

1 Barrières kunnen zich bevinden op het niveau van de professional, op het niveau van de organisatie (het ziekenhuis) of op het niveau van het systeem (buiten het ziekenhuis). Denk bijvoorbeeld aan onenigheid in het land met betrekking tot de aanbeveling, onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist, onvoldoende faciliteiten of personeel, nodige concentratie van zorg, kosten, slechte samenwerking tussen disciplines, nodige taakherschikking, et cetera.

2 Denk aan acties die noodzakelijk zijn voor implementatie, maar ook acties die mogelijk zijn om de implementatie te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie, publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken.

3 Wie de verantwoordelijkheden draagt voor implementatie van de aanbevelingen, zal tevens afhankelijk zijn van het niveau waarop zich barrières bevinden. Barrières op het niveau van de professional zullen vaak opgelost moeten worden door de beroepsvereniging. Barrières op het niveau van de organisatie zullen vaak onder verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbestuurders vallen. Bij het oplossen van barrières op het niveau van het systeem zijn ook andere partijen, zoals de NZA en zorgverzekeraars, van belang.