Implementatieplan

Inleiding

Dit implementatieplan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de modules Beeldvorming bij Parkinson. Voor het opstellen van dit plan is door de werkgroep een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de werkgroep een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die door verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

 

Voor iedere aanbeveling is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. De implementatietabel is opgenomen aan het einde van deze module.

 

Te ondernemen acties per partij

Verder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de algemene implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen (NVNG, NVN, NVvR)

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

 

 

Het Kennisinstituut van Medisch Specialisten

 

Module 123I-FP-CIT SPECT of 18F-DOPA PET

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1 tot 3 jaar of

>3 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Overweeg een 123I-FP-CIT SPECT of 18F-DOPA PET te vervaardigen indien er op klinische gronden twijfel bestaat of een patiënt al dan niet lijdt aan een vorm van parkinsonisme die gepaard gaat met nigrostriatale degeneratie.

 

Geef de voorkeur aan een 123I-FP-CIT SPECT boven een 18F-DOPA PET om dopaminerge degeneratie te detecteren.

<1 jaar

Geen effect, want dit wordt al gedaan.

 

DAT SPECT kan voor sommige instituten duurder zijn dan 18F-DOPA PET

Verspreiding van de richtlijn

 

Geen kennis van de richtlijn

kosten

Uitrollen richtlijn naar betrokken beroepsgroepen

NVNG en andere verenigingen die de richtlijn autoriseren.

 

Geef de voorkeur aan een combinatie van een kwalitatieve en kwantitatieve analyse bij de beoordeling van een 123I-FP-CIT SPECT of 18F-DOPA PET scan.

1 tot 3 jaar

Aanschaf software voor kwantitatieve analyses FP-CIT SPECT scans gaat gepaard met kosten

Verspreiding van de richtlijn

 

Geen commerciele software beschikbaar om DOPA PET scans te analyseren

Uitrollen richtlijn naar betrokken beroepsgroepen

NVNG en andere verenigingen die de richtlijn autoriseren.

 

Laat een 123I-FP-CIT SPECT of 18F-DOPA PET scan van de hersenen bij voorkeur (mede)beoordelen door een nucleair geneeskundige met ervaring in de beeldvormende diagnostiek bij parkinsonismen.

 

3 jaar

Het is nog onduidelijk of regionale of landelijke ondersteuning bij de beoordeling van scans voordeel biedt aan de patiënt, en of het financieel haalbaar is om regionale of nationale analyses te ondersteunen.

Eerst zal geanalyseerd moeten worden of regionale/nationale ondersteuning bij de beoordeling van scans voordeel oplevert voor de patiënt.

Geen toegevoegde klinische waarde voor de patiënt; Financieel of logistiek niet haalbaar;

 Geen draagvlak vanuit de ziekenhuizen die deze scans maken.

Analyseren of het financieel en logistiek haalbaar is.

NVNG en andere verenigingen die de richtlijn autoriseren.

 

1 Barriëres kunnen zich bevinden op het niveau van de professional, op het niveau van de organisatie (het ziekenhuis) of op het niveau van het systeem (buiten het ziekenhuis). Denk bijvoorbeeld aan onenigheid in het land met betrekking tot de aanbeveling, onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist, onvoldoende faciliteiten of personeel, nodige concentratie van zorg, kosten, slechte samenwerking tussen disciplines, nodige taakherschikking, etc.

2 Denk aan acties die noodzakelijk zijn voor implementatie, maar ook acties die mogelijk zijn om de implementatie te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie, publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken.

3 Wie de verantwoordelijkheden draagt voor implementatie van de aanbevelingen, zal tevens afhankelijk zijn van het niveau waarop zich barrières bevinden. Barrières op het niveau van de professional zullen vaak opgelost moeten worden door de beroepsvereniging. Barrières op het niveau van de organisatie zullen vaak onder verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbestuurders vallen. Bij het oplossen van barrières op het niveau van het systeem zijn ook andere partijen, zoals de NZA en zorgverzekeraars, van belang.

 

Module MRI hersenen

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1 tot 3 jaar of

>3 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Overweeg een MRI van de hersenen te verrichten bij patiënten met parkinsonisme indien er klinisch twijfel bestaat over de diagnose, in een vroeg stadium van de ziekte of later in het ziektebeloop.

<1 jaar

Geen

Verspreiding van de richtlijn

 

Geen kennis van de richtlijn

 

Uitrollen richtlijn naar betrokken beroepsgroepen

 

Beter netwerk opzetten om kennis te delen.

NVNG en andere verenigingen die de richtlijn autoriseren.

 

Laat de MRI scan van de hersenen (mede)beoordelen door een radioloog met ervaring in de beeldvormende diagnostiek bij parkinsonismen.

<1 jaar

Geen

Verspreiding van de richtlijn

 

Geen kennis van de richtlijn

 

Uitrollen richtlijn naar betrokken beroepsgroepen

NVNG en andere verenigingen die de richtlijn autoriseren.

 

1 Barriëres kunnen zich bevinden op het niveau van de professional, op het niveau van de organisatie (het ziekenhuis) of op het niveau van het systeem (buiten het ziekenhuis). Denk bijvoorbeeld aan onenigheid in het land met betrekking tot de aanbeveling, onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist, onvoldoende faciliteiten of personeel, nodige concentratie van zorg, kosten, slechte samenwerking tussen disciplines, nodige taakherschikking, etc.

2 Denk aan acties die noodzakelijk zijn voor implementatie, maar ook acties die mogelijk zijn om de implementatie te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie, publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken.

3 Wie de verantwoordelijkheden draagt voor implementatie van de aanbevelingen, zal tevens afhankelijk zijn van het niveau waarop zich barrières bevinden. Barrières op het niveau van de professional zullen vaak opgelost moeten worden door de beroepsvereniging. Barrières op het niveau van de organisatie zullen vaak onder verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbestuurders vallen. Bij het oplossen van barrières op het niveau van het systeem zijn ook andere partijen, zoals de NZA en zorgverzekeraars, van belang.

 

Module 18F-FDG PET of 123I-IBZM SPECT

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1 tot 3 jaar of

>3 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Overweeg bij patiënten met klinische aanwijzingen voor een atypisch parkinsonisme, bij wie op basis van een MRI hersenen en/of 123I-FP-CIT SPECT scan nog geen diagnose kan worden gesteld, aanvullend nucleair geneeskundig onderzoek, bij voorkeur na doorverwijzing naar en een klinische beoordeling in een expertisecentrum op het gebied van neurologische bewegingsstoornissen (zie het stroomschema ‘beeldvorming’ bij de aanverwante producten).

 

Geef een sterke voorkeur aan een 18F-FDG PET scan van de hersenen boven een 123I-IBZM SPECT.

 

<1 jaar

Vrijwel geen effect op de kosten aangezien er weinig verschil in kosten is tussen beide scans.

Verspreiding van de richtlijn

Beschikbaarheid PET-camera op acceptabele (reis)afstand

Geen kennis van de richtlijn

Nucleair geneeskundigen en/of radiologen met voldoende ervaring, expertise en affiniteit

Uitrollen richtlijn naar betrokken beroepsgroepen

Mogelijkheid tot (e-)consultatie van gespecialiseerde nucleair geneeskundigen en/of radiologen

NVNG en andere verenigingen die de richtlijn autoriseren.

 

Laat een 18F-FDG PET scan van de hersenen (mede)beoordelen door een nucleair geneeskundige met ervaring in de beeldvormende diagnostiek bij parkinsonismen.

<1 jaar

Geen

 

Verspreiding van de richtlijn

Beschikbaarheid PET-camera op acceptabele (reis)afstand

Geen kennis van de richtlijn

Nucleair geneeskundigen en/of radiologen met voldoende ervaring, expertise en affiniteit

Uitrollen richtlijn naar betrokken beroepsgroepen

Mogelijkheid tot (e-)consultatie van gespecialiseerde nucleair geneeskundigen en/of radiologen

NVNG en andere verenigingen die de richtlijn autoriseren.

 

1 Barriëres kunnen zich bevinden op het niveau van de professional, op het niveau van de organisatie (het ziekenhuis) of op het niveau van het systeem (buiten het ziekenhuis). Denk bijvoorbeeld aan onenigheid in het land met betrekking tot de aanbeveling, onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist, onvoldoende faciliteiten of personeel, nodige concentratie van zorg, kosten, slechte samenwerking tussen disciplines, nodige taakherschikking, etc.

2 Denk aan acties die noodzakelijk zijn voor implementatie, maar ook acties die mogelijk zijn om de implementatie te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie, publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken.

3 Wie de verantwoordelijkheden draagt voor implementatie van de aanbevelingen, zal tevens afhankelijk zijn van het niveau waarop zich barrières bevinden. Barrières op het niveau van de professional zullen vaak opgelost moeten worden door de beroepsvereniging. Barrières op het niveau van de organisatie zullen vaak onder verantwoordelijkheid van de ziekenhuisbestuurders vallen. Bij het oplossen van barrières op het niveau van het systeem zijn ook andere partijen, zoals de NZA en zorgverzekeraars, van belang.