Samenvatting respons Enquete Liesbreuk bij kinderen

Uitgezet door: Kind en Ziekenhuis

Periode: 24-06-2017 t/m 01-08-2017

Respons: 23 ouders. Van bijna de helft van de ouders was hun kind minder dan een jaar geleden in het ziekenhuis behandeld aan een liesbreuk. Voor ongeveer een kwart van de ouders was het 2 tot 5 jaar geleden. Voor de overige ouders was het 6 jaar of langer geleden.

 

Ervaringen over de behandeling van een liesbreuk van uw kind.

Een deel van de ouders gaf aan tevreden te zijn:

“Zou niet willen dat het nu anders zou zijn gegaan dan toen.”

 

“Wij werden snel en kundig geholpen.”

 

“Tevreden in alle opzichten.”

 

“Wij hebben een goede ervaring gehad tijdens de behandeling van de liesbreuk van onze dochter.”

 

Ouders gaven aan dat hun kind (veel) last had van de liesbreuk:

“Ze had hier zichtbaar pijn aan. Ze huilde bijna nooit en als de liesbreuk bekneld zat was ze in paniek en ontroostbaar.”

 

“Zoon had meer last van de liesbreuk dan werd gezegd. Na de operatie een veel vrolijker, rustigere baby die zichtbaar geen pijn meer had.”

 

“Wij dachten dat onze zoon er last van had”

 

“Na de operatie een totaal ander kind. Het wordt vaak onderschat hoeveel een kind last heeft van een liesbreuk.”

 

“Mijn zoontje had een dubbele liesbreuk en had hier merkbaar veel pijn aan. Hij is met 10 weken (gecorrigeerd 1 week) geopereerd. Daarna had hij geen pijn meer.”

 

“Thuis liep het niet lekker. (…) Gelijk onder het mes en een heel ander kind mee naar huis gekregen.”

 

“Bij baby van een paar weken oud zeer veel pijn en daardoor erg huilen wat door merg en been gaat.”

 

Ouders gaven aan het onprettig te vinden om lang te moeten wachten

“Herhaaldelijk gevraagd of het eerder mocht omdat wij dachten dat onze zoon er last van had mocht het toch sneller. Vervolgens kregen we niets te horen dus zelf er veel achteraan moeten bellen. Toen eindelijk toch binnen die 4 maanden (na een kleine 2 maanden) geopereerd.”

 

 

“De operatie had, ondanks de risico's verbonden aan de operatie, eerder mogen plaatsvinden.”

 

“Ik vond persoonlijk het wachten op de oproep voor de operatie te lang duren.”

 

Enkele aandachtspunten die ouders naar voren brachten: heldere communicatie, ingrijpen bij pijn, erkenning van het probleem dat ouders constateren

“Heldere communicatie over de ingreep en vooral ook begrip dat het voor elke ouder enorm spannend is als z'n kind zo'n ingreep moet ondergaan ook al is het voor een arts een hele simpele routine ingreep.”

 

“Eerder ingrijpen bij pijn. Onze zoon had meer last van de liesbreuk dan werd aangegeven. Erg jammer.”

 

“Alerter reageren en sneller bij babies behandelen en niet in de lange wacht zetten. Het is niet alleen de baby die er last van heeft ook de ouders komen niet aan rust toe daar de baby dag en nacht huilt van de pijn.”

 

“Zeker bij baby's; luister naar de ouders, instinct van een moeder klopt altijd. Een baby kan niet aangeven of het pijn doet maar een moeder kent haar kind en weet dit vaak wel.”

 

“Laat ouders alstublieft meebepalen en zie ze niet als overbezorgde wezens, die van niets weten: wij zijn gewoon goed, hoog opgeleid! (…) We hadden zoveel leed en medische kosten kunnen besparen áls men (artsen) ons vanaf dag 1 al serieus had genomen.”