Implementatieplan

Inleiding

Dit plan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn hoofd-/hals paragangliomen. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die voor verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

 

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon elk punt worden beantwoord. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen “sterk geformuleerde aanbevelingen” en “zwak geformuleerde aanbevelingen”. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets dat zeker wel of zeker niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld (bijvoorbeeld “Overweeg om …”) en wordt dus meer ruimte gelaten voor alternatieve opties. Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” zijn bovengenoemde punten in principe meer uitgewerkt dan voor de “zwak geformuleerde aanbevelingen”.

 

De implementatie van alle aanbevelingen in deze richtlijn gelden voor nieuwe patiënten of patiënten die zich opnieuw presenteren. De patiënten die op dit moment niet worden gezien door een zorgprofessional en pas over een tijd weer worden opgeroepen, hoeven niet tussentijds opgeroepen te worden om aan de aanbevelingen te voldoen (bijvoorbeeld met betrekking tot het wait-en-scan beleid en genetische diagnostiek). Bij het eerstvolgende bezoek aan de zorgprofessional dient de zorg zoals beschreven in deze richtlijn gevolgd te worden indien van toepassing voor de patiënt.

 

Implementatietermijnen

Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” geldt dat zij zo spoedig mogelijk geïmplementeerd dienen te worden. Voor de meeste “sterk geformuleerde aanbevelingen” betekent dat dat zij komend jaar direct geïmplementeerd moeten worden en dat per 1 juli 2019 dus iedereen aan deze aanbevelingen dient te voldoen. Komend jaar wordt gebruikt om alle zorgprofessionals op de hoogte te stellen van deze richtlijn, zodat ze de aanbevelingen in de praktijk kunnen toepassen.

Voor de volgende aanbevelingen dient een implementatietermijn van één tot drie jaar aangehouden te worden. Dat betekent dat per 2021 iedereen aan deze aanbevelingen dient te voldoen:

 

Aanbeveling

Toelichting

Onderzoek ten minste de volgende genen bij patiënten met HHPGL: SDHA, SDHAF2, SDHB, SDHC, SDHD.

  • Indien er geen mutatie wordt aangetoond, kan onderzoek van MAX overwogen worden
  • Op specifieke indicatie kunnen ook de genen RET, VHL, NF1 en TMEM127 onderzocht worden.

(module ‘Welke genen bij HHPGL’)

Scholing van klinisch genetici specifiek gericht op herkennen en interpretatie van deze DNA-sequenties.

Overweeg debulking bij patiënten met een Fisch-klasse C of D tumor indien:

  • er sprake is van intracraniële uitbreiding met verdrukking van neurologische structuren waarvoor acute debulking is aangewezen.
  • leeftijd een afweging is om geen radiotherapie toe te passen.

(module ‘Jugulotympanicum-tumoren  bij HHPGL’)

Scholing van OK-personeel (die betrokken zijn bij deze operaties) specifiek gericht op de debulking-techniek

 

Bovenstaande aanbevelingen kunnen niet direct worden ingevoerd, vanwege een gebrek aan expertise. Bij de resultaten van deze handelingen kan sprake zijn van een leercurve. Daarnaast is aanwezigheid van en afstemming tussen professionals en faciliteiten nodig om de handelingen op betrouwbare wijze te kunnen uitvoeren. De implementatie van bovenstaande aanbeveling kent daarom een langere implementatietermijn.

 

Impact op zorgkosten

De aanbevelingen brengen geen of nauwelijks gevolgen met zich mee voor de zorgkosten. De meeste aanbevelingen worden op dit moment al in de praktijk toegepast (bijvoorbeeld de radiotherapeutische technieken).

 

Te ondernemen acties per partij

Acties voor alle direct betrokken wetenschappelijke verenigingen/beroepsorganisaties (NVKNO, VKGN, NVRO, NVvR, NIV)

 

Acties voor de lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

 

Acties voor de systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGJ)

Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij de zorg die in deze richtlijn wordt voorgeschreven zullen vergoeden. De “sterk geformuleerde aanbevelingen” in deze richtlijn kunnen, na verloop van de aangegeven implementatietermijnen door zorgverzekeraars worden gebruikt voor de inkoop van zorg.

 

Acties voor het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten

Toevoegen van deze richtlijn aan de Richtlijnendatabase. Daarbij wordt dit implementatieplan opgenomen op een voor alle partijen goed te vinden plaats (onder ‘Toepassen’ op de Richtlijnendatabase).