Implementatieplan

Inleiding

Dit plan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn fractuur-gerelateerde infecties (FRI). Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die voor verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

 

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Uiteindelijke bleek dat er geen specifieke barrières zijn voor implementatie. Wat betreft de impact op budget wordt verwacht dat de richtlijn een kostenbesparend effect kan hebben.

 

Implementatietermijnen

De richtlijn beschrijft zorg die na kennisneming van de richtlijn direct geleverd kan worden. Een implementatietermijn van één jaar wordt gegeven om zorgverleners en ziekenhuizen in staat te stellen om kennis te nemen van de nieuwe richtlijn en deze te implementeren.

 

Impact op budget

De richtlijn zal een verlagend effect hebben op de kosten. Deze aanname is gebaseerd op een inschatting van de werkgroep. In de richtlijn zijn aanbevelingen opgenomen om zorg die reeds geleverd wordt, effectiever in te zetten. Dit kan resulteren in minder heroperaties en opnamedagen. Daarnaast zijn er aanbevelingen die specifieke handelingen ontraden. Deze maatregelen zijn direct kostenbesparend.

 

Bij deze richtlijn zijn geen systematische analyses gedaan naar de kosteneffectiviteit van de voorgestelde behandelingen. De bewijskracht voor de accuratesse dan wel effectiviteit is veelal laag of zeer laag. Een redelijke of hoge bewijskracht is een voorwaarde om de kosteneffectiviteit te kunnen bepalen.

 

Te ondernemen acties per partij

Per partij zal worden toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties (NVvH, NOV, NVvR, NVMM, NVNG, NIV, NVPC)

 

Initiatiefnemende wetenschappelijke vereniging (NVvH)

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

 

De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGZ)

Ten aanzien van de financiering van de zorg voor patiënten met fractuur-gerelateerde infecties wordt verwacht van het bestuur van de ziekenhuizen dat zij bereid zijn om de nodige investeringen te doen (zie: impact op zorgkosten) om de aanbevelingen in deze richtlijn te kunnen implementeren. Daarnaast wordt van de bestuurders verwacht dat zij bij de betrokken medisch professionals nagaan op welke wijze zij kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijn en hoe zij deze toepassen in de praktijk.

 

Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij de zorg die in deze richtlijn wordt voorgeschreven zullen vergoeden. De ‘sterk geformuleerde aanbevelingen’ in deze richtlijn kunnen, na verloop van de aangegeven implementatietermijnen door zorgverzekeraars worden gebruikt voor de inkoop van zorg.

 

Wetenschappers en subsidieverstrekkers

 

Het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten