Implementatieplan

Inleiding

Dit plan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn littekenbreuken. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die voor verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

  • per wanneer de aanbeveling overal geïmplementeerd moet kunnen zijn;
  • de verwachte impact op de zorgkosten van implementatie van de aanbeveling;
  • randvoorwaarden om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • mogelijk barrières om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • mogelijke acties om de implementatie van de aanbeveling te bevorderen;
  • verantwoordelijke partij voor de te ondernemen acties.

 

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen ‘sterk geformuleerde aanbevelingen’ en ‘zwak geformuleerde aanbevelingen’. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets wat zeker wel of zeker niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld (bijvoorbeeld ‘Overweeg om …’) en wordt dus meer ruimte gelaten voor alternatieve opties. Voor ‘sterk geformuleerde aanbevelingen’ zijn bovengenoemde punten in principe meer uitgewerkt dan voor de ‘zwak geformuleerde aanbevelingen’.

 

Implementatietermijnen

Voor ‘sterk geformuleerde aanbevelingen’ geldt dat deze zo spoedig mogelijk overal nageleefd dienen te worden. In de meeste gevallen betekent dit dat de aanbevelingen direct of binnen een jaar na het uitbrengen van de richtlijn geïmplementeerd moet zijn. Voor sommige aanbevelingen geldt echter dat deze niet direct overal kunnen worden ingevoerd, bijvoorbeeld vanwege een gebrek aan middelen, expertise of de juiste organisatievormen. In sommige gevallen dient ook rekening te worden gehouden met een leercurve. Daarnaast kan de aanwezigheid van personeel of faciliteiten of de afstemming tussen professionals een belemmering zijn om de aanbevelingen op korte termijn in te voeren.

 

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie: direct, <1 jaar, 1 tot-3 jaar of >3 jaar

Verwachte impact op zorgkosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Gebruik HPW-classificatie naast gemodificeerde VHWG-classificatie

1 tot 3 jaar

Beperkt, de indruk bestaat dat classificeren slechts beperkt geschiedt. Daarvoor zal het tijdsverlengend gaan werken

Gebruik is niet te controleren, maar het is een aansporing zodat bij ingebruikname van een registratie met minder moeite wel gecontroleerd kan gaan worden

Onbekendheid met beide systemen, ontbreken van controle hierop en ontbreken van een registratiesysteem

Kennisvergroting

Werkgroep DHS

 

Overweeg patiënten geselecteerd voor een complexe littekenbreukoperatie te screenen op preoperatief cardiorespiratoir functioneren, fysieke fitheid en fysiek activiteitenniveau

1 tot 3 jaar

Beperkt, het screenen geschiedt al in dagelijkse praktijk in enige mate. Wanneer screenen met onderzoeken uitgebreid wordt zal het enige impact hebben

Gelijk aan die van de dagelijkse praktijk, zoals er al programma’s voor perioperatieve zorg voor ouderen lopen. De kennis hierin dient vergroot te worden. Daarnaast moeten de eventuele screenende onderzoeken beschikbaar zijn

Kennishiaat wanneer welke inschatting te maken voor welke patiënten. Beperkte beschikbaarheid van screenende onderzoeken of consulterende specialismen

Kennisvergroting

NVvH

Algemene kennis risico-inschatting peri-operatieve risico’s

Overweeg om patiënten die volgens screening een verhoogd risico op (pulmonale) complicaties hebben, te verwijzen voor preoperatieve fysiotherapie

1 tot 3 jaar

Beperkt. Een preoperatief optimalisatieprogramma bij fysiotherapie brengt kosten met zich mee, maar de werkgroep schat het aantal dat in aanmerking komt in als laag

Beschikbaar zijn van fysiotherapeuten die een dergelijk programma kunnen verzorgen

Vergoeding voor deze begeleiding, kennistekort over inhoud van dergelijk programma

Kennisvergroting, ruimte voor vergoeding

KNGF, Nza

 

Overweeg bij procedures met (ernstige) contaminatie voor een niet-gecrosslinkte biologische mesh van varkenshuid

>3 jaar

Redelijk. Hogere kosten door gebruik van relatief duurder prothesemateriaal, maar relatief laag in voorkomen

Beschikbaar zijn van dergelijke biologische meshes met bijbehorende vergoeding

Onvoldoende kennis waardoor risico op oneigenlijk of incorrect gebruik

Kennis vergroting / ruimte voor vergoeding

Werkgroep DHS NZa

 

Consulteer de klinisch fysiotherapeut voor begeleiding in de klinische fase na complexe littekenbreukoperaties

1 tot 3 jaar

Beperkt. Een postoperatieve begeleiding wordt waarschijnlijk al regelmatig ingezet in de dagelijkse praktijk

Beschikbaar zijn van fysiotherapeuten die een dergelijk programma kunnen verzorgen

Kennistekort over inhoud van dergelijk programma

Kennis vergroting

KNGF

 

Overweeg de gesloten incisie na een littekenbreukoperatie te behandelen met (profylactische) negatievedruktherapie (NDT), vooral bij hoogrisicopatiënten en gecontamineerde ingrepen

>3 jaar

Beperkt. Iets hogere kosten door gebruik van relatief duurder verbandmateriaal, maar relatief laag in voorkomen om profylactisch in te zetten

Beschikbaarheid NDT

Vergoeding voor inzet

Vergoeding

NZa

 

 

Te ondernemen acties per partij

Per partij zal worden toegelicht welke acties deze kan ondernemen om de implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties (NVvH, KNGF, V&VN)

  • Bekend maken van de richtlijn onder de leden.
  • Publiciteit voor de richtlijn maken door over de richtlijn te publiceren in tijdschriften en te vertellen op congressen.
  • Ontwikkelen van gerichte bijscholing/trainingen, onder andere voor xxx
  • Ontwikkelen en aanpassen van patiënteninformatie/keuzehulpen.
  • Controleren van de toepassing van de aanbevelingen middels audits en de kwaliteitsvisitatie.
  • Opnemen van de bij deze richtlijn ontwikkelde indicatoren in de kwaliteitsregistraties/ indicatorensets.
  • Gezamenlijk afspraken maken over en opstarten van continue modulair onderhoud van de richtlijn.

 

Initiatiefnemende wetenschappelijke vereniging (NVvH)

  • Ziekenhuisbestuurders en waar van toepassing andere systeemstakeholders op de hoogte brengen van aanbevelingen die (mogelijk) effect zullen gaan hebben op organisatie van zorg en op kosten en wat hierin van de betreffende partij verwacht zal worden.
  • Bekend maken van de richtlijn onder de andere betrokken wetenschappelijke– en beroepsverenigingen.

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

  • Het bespreken van de aanbevelingen in de vakgroepsvergadering en lokale werkgroepen.
  • Het afstemmen van lokale protocollen op de aanbevelingen in de richtlijn.
  • Het volgen van bijscholing die bij deze richtlijn ontwikkeld gaat worden.
  • Aanpassen lokale patiënteninformatie op grond van de materialen die door de verenigingen beschikbaar gesteld zullen worden.
  • Afstemmen en afspraken maken met andere betrokken disciplines om de toepassing van de aanbevelingen in de praktijk te borgen.

 

De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGJ)

Ten aanzien van de financiering van de zorg voor patiënten met littekenbreuken wordt verwacht van het bestuur van de ziekenhuizen dat zij bereid zijn om de nodige investeringen te doen (zie impact op zorgkosten) om de aanbevelingen in deze richtlijn te kunnen implementeren. Daarnaast wordt van de bestuurders verwacht dat zij bij de betrokken medisch professionals nagaan op welke wijze zij kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijn en deze toepassen in de praktijk.

 

Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij de zorg die in deze richtlijn wordt voorgeschreven zullen vergoeden. De ‘sterk geformuleerde aanbevelingen’ in deze

 

richtlijn kunnen, na verloop van de aangegeven implementatietermijnen door zorgverzekeraars worden gebruikt voor de inkoop van zorg.

 

Wetenschappers en subsidieverstrekkers

 

Het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten