Kwaliteit en resultaten meta-analyse

Daley, D., Oord, S. van der, Ferrin, M., Danckaerts, M., Doepfner, M., Cortese, S., & Sonuga-Barke, E.J. (2014). Behavioral interventions in attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analysis of randomized controlled trials across multiple outcome domains. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53 (8): 835-847.

De meta-analyse van Daley et al. (2014) is in de Richtlijn ADHD Jeugdzorg (2016) beoordeeld op kwaliteit en de belangrijkste resultaten zijn gerapporteerd:

In een kwalitatief goed uitgevoerde meta-analyse van Daley et al. (2014) werden 30 RCT’s geanalyseerd die naar gedragsinterventies bij 2,077 jongeren van 3 tot 18 jaar met ADHD keken. Als gedragsinterventies werden in deze meta-analyse alle interventies beschouwd met als doel het veranderen van gedrag, waaronder verschillende soorten interventies vielen, waaronder veel oudertrainingen: oudertraining (14 RCT’s), combinatie ouder- en leerkrachttraining (1 RCT), combinatie oudertraining en training van het kind (11 RCT’s), combinatie ouder-en leerkrachttraining met training van het kind (2 RCT’s), training van het kind alleen (2 RCT’s),

Uitkomsten waarop een meta-analyse mogelijk was, waren uitkomsten over de ouder (positief en negatief ouderschap, mentale gezondheid en zelfbeeld van de ouder) en het kind met ADHD (ADHD symptomen, gedragsproblemen, sociale en academische vaardigheden). Wanneer alleen uitkomsten van de meest proximale beoordelaars werden meegenomen, werd een significant positief effect gevonden in de kwaliteit van ouderschap (positief ouderschap: SMD 0,68; 95% BI 0,27-1,09; hoge heterogeniteit I2 87%; negatief ouderschap: SMD 0,57; 95% BI 0,37-0,78; hoge heterogeniteit I2 60%), zelfbeeld van de ouder (SMD 0,37; 95% BI 0,03-0,70; hoge heterogeniteit I2 68%), ADHD symptomen (SMD 0,35; 95% BI 0,19-0,50; matige heterogeniteit I2 45%), gedragsproblemen (SMD 0,26; 95% BI 0,14-0,37; matige heterogeniteit I2 46%), sociale vaardigheden (SMD 0,47; 95% BI 0,15-0,78; hoge heterogeniteit I2 51%), en academische vaardigheden (SMD 0,28; 95% BI 0,06-0,50; matige heterogeniteit I2 45%). Wanneer alleen uitkomsten werden meegenomen die geblindeerd werden beoordeeld, werd een significant positief effect gevonden op de kwaliteit van ouderschap (positief ouderschap: SMD 0,63; 95% BI 0,47-0,78; hoge heterogeniteit I2 83%; negatief ouderschap: SMD 0,43; 95% BI 0,24-0,62; hoge heterogeniteit I2 65%) en op gedragsproblemen (SMD 0,31; 95% BI -0,05-.057; hoge heterogeniteit I2 51%).