Implementatieplan

Inleiding

In de verschillende fasen van de richtlijnontwikkeling is rekening gehouden met de implementatie van de richtlijn en de praktische uitvoerbaarheid van de aanbevelingen. Daarbij is uitdrukkelijk gelet op factoren die de invoering van de richtlijn in de praktijk kunnen bevorderen of belemmeren. De richtlijn wordt digitaal verspreid onder alle relevante beroepsgroepen, daarnaast is de richtlijn te downloaden vanaf de website van de Richtlijnendatabase.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

  • ­ per wanneer de aanbeveling overal geïmplementeerd moet kunnen zijn;
  • ­ randvoorwaarden om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • ­ mogelijk barrières om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • ­ mogelijke acties om de implementatie van de aanbeveling te bevorderen;
  • ­ verantwoordelijke partij(en) voor de te ondernemen acties.

 

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Zie de implementatietabellen aan het einde van deze module voor meer informatie per aanbeveling.

 

Te ondernemen acties per partij

Verder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de algemene implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties (NVvH, NOV, NVOG, NVA, NVvR, NVvN, NVMKA, NVSHA, NVKG, NVAM, LVO)

  • bekend maken van de richtlijn onder de leden;
  • publiciteit voor de richtlijn maken door over de richtlijn te publiceren in tijdschriften en te vertellen op congressen;
  • ontwikkelen van gerichte bijscholing/trainingen, onder andere voor arts-assistenten;
  • controleren van de toepassing van de aanbevelingen middels audits en de kwaliteitsvisitatie;
  • gezamenlijk afspraken maken over en opstarten van continu modulair onderhoud van het addendum.

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

  • Het bespreken van de aanbevelingen in de vakgroepsvergadering en lokale werkgroepen.
  • Het volgen van bijscholing die bij deze richtlijn ontwikkeld gaat worden.
  • Aanpassen lokale patiënteninformatie op grond van de materialen die door de verenigingen beschikbaar gesteld zullen worden.
  • Afstemmen en afspraken maken met andere betrokken disciplines om de toepassing van de aanbevelingen in de praktijk te borgen.

 

Het Kennisinstituut van Medisch Specialisten

Toevoegen van richtlijn aan Richtlijnendatabase. Daarbij opnemen van dit implementatieplan op een voor alle partijen goed te vinden plaats.

 

Module 3

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerk-ingen

Overweeg het invoeren van de volgende vier categorieën voor de classificatie van spoedoperaties binnen uw operatieve zorg organisatie. De genoemde tijden gelden vanaf het moment van indicatiestelling tot het moment waarop de operatie start:

categorie 1: minuten (binnen 30 minuten);

categorie 2: uren (binnen acht uur);

categorie 3: dagen (bij voorkeur op de dag van indicatiestelling of in ieder geval de volgende kalenderdag);

categorie 4: een week.

1-3 jaar

Efficiënter gebruik van de OK capaciteit doordat er minder tijd verloren gaat met discussiëren over en plannen van spoedingrepen.

Eenduidige categorisering van spoedingrepen geaccepteerd door alle wetenschappelijke verenigingen.

Alle disciplines die te maken hebben met het behandelen of aanbieden van patiënten die een spoedingreep ondergaan zullen op de hoogte moeten zijn

  • Snijdende specialisten
  • Anesthesiologen
  • OK assistentie
  • Anesthesiemedewerkers
  • SEH personeel

Samenvatting richtlijn, met name van Uv1, na goedkeuring, ook doen toekomen aan de besturen van de ziekenhuizen, zodat zij dit kunnen doorgeven aan degenen die in hun ziekenhuis verantwoordelijk zijn voor acties (zie kolom hiernaast)

Organisatie-eenheden in het ziekenhuis die zich bezighouden met de acute zorg. Welke organisatie of persoon dit is, zal afhankelijk zijn van de grootte van het ziekenhuis, bv. hoofd van de OK, bestuur of hoofd van centrum voor acute zorg, etc

 

Indien meerdere ingrepen met dezelfde urgentie worden aangemeld beveelt de werkgroep aan eventuele verdere triage van volwassen patiënten met behulp van wensen van de patiënt, klinische parameters en belangen van de patiënt toe te passen.

< 1 jaar

geen

Duidelijkheid over wensen en belangen patiënt

Er zijn niet veel klinische parameter met bewezen voorspellende waarde .

Inhoud richtlijn verspreiden onder beroepsgroepen

Wetenschappelijke verenigingen

 

Informeer indien mogelijk de patiënt over de planning van een acute operatie. Zorg voor informatie aan patiënt en familieleden of betrokkenen over de bestaande tijdslimieten.

< 1 jaar

geen

-

-

Inhoud richtlijn verspreiden onder beroepsgroepen

Wetenschappelijke verenigingen

 

 

Module 4

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Indien meerdere ingrepen met dezelfde urgentie worden aangemeld beveelt de werkgroep aan eventuele verdere triage van volwassen patiënten met behulp van klinische parameters, aangevuld met bloed lactaat en (M)EWS toe te passen. Ook in absolute zin kunnen deze waarden een aanduiding geven voor het kwantificeren van de ernst van de aandoening.

1-3 jaar

geen

Classificatiesysteem is geïmplementeerd en wordt gehanteerd.

Andere parameters die van invloed zijn op mate van urgentie.

OK-planner dient op de hoogte te zijn van de richtlijn

Organisatie-eenheden in het ziekenhuis die zich bezighouden met de acute operatieve zorg.

 

 

Module 5.1

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Overweeg om bij de organisatie van spoedingrepen afspraken te maken over de minimale volumina waarbij een adequate organisatie/ ketenzorg/ zorgpad kan worden opgesteld.

1-3 jaar

Op regionaal niveau kan er sprake zijn van kosten reductie door effectievere inzet van mensen en middelen.

Protocollering en vaststellen van minimale volumina.

Tegenwerking van specialisten die niet graag beperking van hun zorgpallet zien. Onvoldoende motivatie of kennis bij de specialist.

publicatie van de richtlijn, ontwikkelen van implementatietools, informeren van ziekenhuisbestuurders, Financiele consequenties van veranderen zorgproces goed in kaart brengen, regelen van goede vergoeding voor een bepaald type behandeling, maken van samenwerkingsafspraken. Controleren aanbeveling tijdens kwaliteitsvisitatie,

Overheid. Beroepsverenigingen, Zorgaanbieders, zorgverzekeraars, Inspectie voor volksgezondheid

 

Zorg voor voldoende capaciteit indien naar een hoger volume van spoed ingrepen wordt gestreefd door bijvoorbeeld regionalisatie of differentiatie van zorg.

1-3 jaar

 

Afspraken tussen ziekenhuizen onderling over verdeling van zorg. Afspaken met zorgverzekeraars.

Regionale verschillen, waarbij afstanden tot de zorgaanbieder te groot worden. Negatieve financiële consequenties voor ziekenhuis bij stoppen spoedeisende zorg. Ondernemingsraden die bezwaar maken vanwege arbeidsrechtelijke bezwaren. Te veel patiënten aanbod voor een specialistische zorgaanbieder. Beperkte Beschikbaarheid van specialistische zorgaanbieders, beperkte ruimte Intensive opvang faciliteiten. Plaatsing van kwetsbare ouderen na behandeling in verpleeginstellingen.

Uitbreiding voorzieningen op voor spoedingrepen geoormerkte locaties. Reallocatie middelen en menskracht.

Uitgebreide voorlichting binnen ziekenhuizen over nut (noodzakelijkheid) van concentratie zorg.

Zorgaanbieders. Zorgverzekeraars, medische staven van

 

 

Module 5.2

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Zorg bij spoedingrepen categorie 1 en 2 voor goede regionale ketenafspraken, waarbij basale levensreddende en orgaanbedreigende ingrepen in snel toegankelijke ziekenhuizen of door gespecialiseerde mobiele teams kunnen worden uitgevoerd en complexere acute ingrepen in gespecialiseerde centra.

1-3 jaar

Mogelijk stijging in level I centra door centralisatie acute hoogcomplexe zorg

(Trauma)regio’s organiseren voor de poort

Voldoende OK capaciteit met transparant systeem

flexibiliteit inzetbaarheid van het team

 

OK capaciteit irt wachttijden

Logistieke uitwerking

24/7 beschikbaarheid

 

 

Informeren ziekenhuis bestuurders

Samenwerkingsafspraken binnen (trauma) regio

Kwaliteitsparameters aanvankelijk voor intern gebruik

Logistiek en facilitering capaciteit door ziekenhuis bestuurders/RvB

Medisch inhoudelijke toetsing door de beroepsverenigingen

Toetsing op termijn IGZ

Kostenbeheersing en sturing binnen regio NZA/ zorgverzekeraars

 

 Overweeg om bij meer planbare spoed (categorie 3 en 4) dezelfde kwaliteitscriteria te gebruiken als bij electieve ingrepen, omdat het ervaringscriterium conform de electieve ingrepen mogelijk kan bijdragen aan optimalisering van de uitkomst en reductie van de complicaties.

1-3 jaar

Centralisatie van zorg, kan deels voor kostenstijging zorgen, maar anderzijds een efficientie slag opleveren door meer planbare aard van deze spoedingrepen

Systeem zal beperkt afhankelijk moeten zijn van S1-2 spoed om de planbare aard van deze ingrepen te borgen.
Centralisatie zorgt voor hoger volume per instelling en daardoor een meer voorspelbaar continue aanbod en dus efficiëntere logistie

Bij voorkeur dienen deze ingrepen overdag plaats te vinden.
Opvang en behandeling kan theoretisch plaatsvinden in separate ziekenhuizen afhankelijk van complexheid van zorg en organisatie logistiek

OK capaciteit

Verlies deel patiëntenaanbod in sommige ziekenhuizen door centralisatie van acute zorg

Organiseren van een uitwisselbaar transparant systeem met een goede logistiek en uitwisseling binnen een regio voor de planbare acute zorg

Kwaliteitsparameters voor interne audits voor de cat 3 patienten.

Logistiek en facilitering capaciteit door ziekenhuis bestuurders/RvB

Medisch inhoudelijke toetsing door de beroepsverenigingen

Toetsing op termijn IGZ

Kostenbeheersing en sturing binnen regio NZA/ zorgverzekeraars

 

 

 

Module 5.3

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Zorg bij relatief zeldzame spoedoperaties waarvoor bijzondere chirurgische expertise nodig is voor een zodanige infrastructuur tussen regionaal of landelijk samenwerkende ziekenhuizen, dat een dedicated team de behandeling kan uitvoeren.

1-3 jaar

Dit is zeer moeilijk in te schatten. Initieel zullen de kosten stijgen door gespecialiseerd vervoer van ziekenhuis naar ziekenhuis en de brandweerfunctie die de “super” specialisten krijgen. Op de lange termijn zijn er minder kosten voor de maatschappij door minder complicaties en meer gezondheidswinst en daardoor minder aanvullende kosten en meer arbeidsparticipatie.

Regionaal en/of landelijk afspreken wie voor bepaalde pathologie een dedicated team heeft klaarstaan.

Team die een bepaalde spoedoperatie uitvoeren kunnen zichzelf uitroepen tot dedicated team. Het kan moeilijk zijn dit objectief te toetsen. Voor vele zeldzame aandoeningen is er (te) weinig literatuur die aangeeft wat de kenmerken zijn van zo’n dedicated team.

Publicatie van de richtlijn en in selectieve gremia lokale, regionale en landelijke afspraken gaan maken. De beroepsverenigingen met hun sub-verenigingen en werkgroepen zullen inhoudelijk deze afspraken moeten gaan maken.

Beroepsverenigingen, sub-verenigingen en werkgroepen.

 

 

Module 6.1

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

De werkgroep beveelt aan om

- een universeel landelijk systeem van spoed classificaties te gebruiken voor het indelen en aanmelden van spoed ingrepen in een specifieke urgentie klasse

- de wetenschappelijk verenigingen te betrekken bij de lijst van specifieke ingrepen per (sub) specialisme

- een verdere analyse van de indicatie tot het handhaven van specifieke tijdslimieten bij vaak voorkomende ingrepen uit te voeren.

- Bij de ontwikkeling van richtlijnen in de toekomst over specifieke acute ziektebeelden waarbij een chirurgische of radiologische interventie als behandeling toegepast kan worden een module “tijdslimiet” op te nemen.

 

1-3 jaar

 

<1 jaar

 

1-3 jaar

 

 

<1 jaar

 

-

 

Scholing, uitleg

 

uitleg

 

Scholing, uitleg

 

 

uitleg

 

 

Gebrek aan medewerking bij ziekenhuizen, wantrouwen.

Geen gevoel van urgentie

Geen financiering voor afzonderlijke projecten

 

Gebrek aan awareness

 

 

Publicatie richtlijn

 

Ziekenhuisbestuurders

 

wetenschappelijk verenigingen

 

wetenschappelijk verenigingen

 

organiserende wetenschappelijk verenigingen

 

 

 

Module 6.2

Zie RL Proximale femurfracturen

 

Module 6.3

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Voer een spoed Sectio Caesarea Categorie 1 zo snel mogelijk uit. Vermeld bij het aanmelden van de ingreep de maximaal gewenste DDI (Decision-to-Delivery-Interval).

 

<1 jaar

 

geen

Lokaal heldere afspraken tussen Obstetrie, Anesthesie en Kindergeneeskunde

Kennis bij professionals. Bestaande lokale werkwijze/afspraken. Onvoldoende motivatie

Publicatie richtlijn

Ontwikkeling kwaliteitsindicator

Professionals, middelen zijn reeds beschikbaar.

Ziekenhuisbestuurders

 

Voer een spoed Sectio Caesarea Categorie 2 indicatie binnen 75 minuten uit. Vermeld bij het aanmelden van de ingreep de maximaal gewenste DDI (Decision-to-Delivery-Interval). Een DDI > 75 minuten is niet wenselijk.

 

<1 jaar

 

geen

Lokaal heldere afspraken tussen Obstetrie, Anesthesie en Kindergeneeskunde

Kennis bij professionals. Bestaande lokale werkwijze/afspraken. Onvoldoende motivatie

Publicatie richtlijn

Ontwikkeling kwaliteitsindicator

Professionals, middelen zijn reeds beschikbaar.

Ziekenhuisbestuurders

 

 

Module 6.4

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Voer een appendectomie bij een vermoeden van gecompliceerde appendicitis, op basis van kliniek en beeldvorming, zo snel als de logistiek en personele bezetting dit toe laat uit met een maximum van acht uur na indicatiestelling (categorie 2).

<1 jaar

-

Voldoende capaciteit en ruimte in OK planning

Niet voldoende capaciteit in OK-planning

Verspreiding richtlijn

Professionals

OK-planners

 

Voer een appendectomie bij het vermoeden van een ongecompliceerde appendicitis, op basis van kliniek en beeldvorming, in ieder geval binnen 24 uur na indicatiestelling uit maar bij voorkeur eerder indien de logistiek en personele bezetting dit toe laat (categorie 3 met indien nodig, om binnen de maximale uitstel van 24 uur te blijven, opschalen naar categorie 2).

<1 jaar

-

Voldoende capaciteit en ruimte in OK planning

Niet voldoende capaciteit in OK-planning

Verspreiding richtlijn

Professionals

OK-planners

 

 

 

Module 7

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Streef naar dezelfde kwaliteitseisen voor een spoedoperatie- of interventieteam in termen van ervarenheid en specialisatie als overdag indien er een dwingende tijdsgebonden reden is om een operatieve ingreep buiten kantooruren uit te voeren.

1-3jaar

Toename van kosten door toename van specialisatie van teams en daaropvolgende toename van benodigde formatie.

Inzicht op lokale niveau over case-mix van spoed-operaties buiten kantooruren.

Lokale afspraken over kwaliteitseisen rondom vaak voorkomende spoed-operaties buiten kantooruren (zie 1ste punt).

Lokale afspraken ten aanzien van impact van supervisie door medisch specialisten buiten kantooruren op werkzaamheden tijdens kantooruren (compensatie, dienst-structuur)

Financiele impact van benodigde organisatie-veranderingen

Nederlandse zorglandschap met nog weinig concentratie en dus relatieve hoge investeringen nodig tov volume ingrepen

Publiceren richtlijn

Best practice tav implementatie delen

Professionals

Betrokken beroepsverenigingen

 

 

Module 8

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Overweeg als instelling om afhankelijk van het volume spoed ingrepen zowel een ruimte als personeel beschikbaar te hebben voor niet-geplande ingrepen. Dit betreft zowel een ondersteunend team als een chirurg of interventionist.

1-3 jaar

Het zou theoretisch goedkoper kunnen zijn

Iedereen moet er ook de noodzaak van inzien. Dus berekening vooraf is essentieel

Veranderen stuit altijd op weerstand

Gebruik de tijden uit module 1 om te toetesen of de organisatie aan de eigen criteria van de RL kan voldoen. Maak er bij kwaliteitsvisitaties een vast onderdeel van

Ziekenhuisorganisatie (RvB instelling)

 

Overweeg gebruik te maken van een apart acuut OK-team met chirurg gedurende kantooruren om de beschikbaarheid van specialistische supervisie in opleidingsziekenhuizen te vergroten.

Overweeg in opleidingsziekenhuizen specifieke afspraken te maken over de rol van A(N)IOS bij spoedingrepen

1-3 jaar

Het zou theoretisch goedkoper kunnen zijn

Verandering in opleidingsplannen

idem

Opnemen in opleidingvisitatie

Ziekenhuisorganisatie (RvB instelling)

 

Overweeg bij de beslissing voor een aparte spoed-OK de volgende criteria mee te laten wegen:

 aanwezigheid traumacentrum in de betreffende kliniek;

 aanwezigheid van een ander specialisme met veel spoedingrepen(obstetrie);

 veel uitval electieve operaties door inbreken voor spoedingrepen;

 veel ingrepen na 22.00 uur.

1-3 jaar

Het zou theoretisch goedkoper kunnen zijn

Heldere afspraken conform spoedclassificatie

 

 

Ziekenhuisorganisatie (RvB instelling)

 

 

 

Module 9

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerk-ingen

Maak de spelregels voor het prioriteren van spoed ingrepen transparant voor gebruikers en patiënten en beschrijf daarin hoe om te gaan als er twee patiënten met dezelfde categorie spoedingreep zijn aangemeld.

1-3 jaar

Zou geld kunnen besparen

Betrokkenen moeten er de noodzaak van inzien

Neiging niets te willen veranderen

Opnemen in de kwaliteitsvisitatie

Wetenschappelijke verenigingen

 

Overweeg het instellen van een ziekenhuis breed protocol voor de route van de spoedpatiënt

1-3 Jaar

geen

idem

idem

idem

Snijdende specialismen

 

Beperk het aantal ingrepen na 22.00uur, in verband met werkdruk, tevredenheid en voldoening van de zorgverleners.

1-3 jaar

Theoretisch levert dat geld op

idem

idem

Noodzaak moet gevoeld worden, bv het tekort aan personeel

OK leiding

 

Maak een functionaris verantwoordelijk voor de handhaving van de regels van het spoedprogramma en leg vast wie dit is. Diegene dient een mandaat te hebben om een beslissing te maken.

<1 jaar

geen

Zal mogelijk uitbreiding van een reeds bestaande taak zijn en overdragen van verantwoordelijkheid

idem

Goed afstemmen met betrokken disciplines

OK leiding

 

Bereken als instelling welke organisatie vorm voor spoed ingrepen het meest passend is op basis van gegevens over patiëntenaanbod en beschikbaar personeel:

  • het overdag beschikbaar houden van een of meerdere aparte spoed OK`s voor alle of enkele specialismen;
  • gebruik maken van een “witte-vlekken-systematiek”;
  • gebruik maken van master surgical planning (MSS), met daarin ruimte voor acute ingrepen.

1-3 jaar

Afhankelijk van het uitgewerkte en gekozen model

Directie/RvB moet ook de noodzaak inzien dit te ondersteunen.

Afhankelijk van het gekozen model moeten artsen, verpleegkundigen en OK medewerkers hun werkwijze veranderen.

Ondersteuning vragen van directie/RvB voor berekeningen

Medische staf/directie-RvB

 

 

Module 10

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Verkrijg waar mogelijk informed consent, ook in de spoedsetting. Koppel classificatie van urgentie aan de wijze waarop informed consent verkregen moet worden.

<1 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

 

Stel voor zorgverleners die deelnemen aan een samenwerkingsverband duidelijke afspraken op over de verdeling van taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de informed consent procedure.

1 - 3 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

 

Omschrijf hoe de informatieverstrekking en informed consent door derden, passend bij de eigen taakomschrijving dient te worden vormgegeven.

1-3 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

 

Stel voor spoedoperaties die veel voorkomen informatiemateriaal over de indicatie, ingreep, procedure, risico’s en alternatieve behandelingen beschikbaar dat ondersteunend kan zijn in de informatieoverdracht naar patiënt, familielid of wettelijk vertegenwoordiger.

1-3 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen/ wetenschappelijke verenigingen

 

Probeer ook in de spoedsetting om de patiënt bij de besluitvorming over diens medische behandeling een actieve rol te laten spelen.

<1 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

 

Documenteer de informed consent goed in de patiëntstatus.

<1 jaar

-

Bekendheid richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.
Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

 

 Vergeet in het voortraject niet de aandacht voor de partner, kinderen, ouders en naasten van de patiënt.

< 1 jaar

 

Bekendheid richtlijn

 

 

Snijdende specialismen

 

 

Module 11

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Wijk in de acute setting zo weinig mogelijk af van de electieve afspraken rondom informatievoorziening, tenzij sprake is van levensbedreigende spoed. Houdt in andere gevallen zoveel mogelijk rekening met de afspraken zoals die rondom optimale informatievoorziening en begeleiding van patiënten bij geplande ingrepen is georganiseerd.

<1 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

 

Betrek andere zorgverleners in beslisproces indien er sprake is van een patiënt in een kwetsbare groep; vorm indien nodig een multidisciplinair behandelteam. Bespreek verantwoordelijkheden binnen het team over informed consent en hoofdbehandelaarschap en documenteer dit.

<1 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

 

Zorg voor informatiemateriaal over de aandoening en de operatieve behandeloptie, procedure en risico’s en mogelijke complicaties, natraject met eventuele revalidatie en de prognose gericht op kwetsbare groepen.

1- 3 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

Wetenschappelijke vereniging

 

Overweeg het instellen van een zorgpad voor kwetsbare patiënten die acute interventies moeten ondergaan. Het zorgpad zou bij voorkeur moeten beginnen op het moment van de diagnose op SEH/Indicatie chirurgie en doorlopen tot aan het ontslag of overplaatsing naar revalidatiekliniek of verpleeghuis.

1- 3 jaar

-

Bekendheid classificatiesysteem & richtlijn

 

Stroomschema informed consent bekend maken.

Publiceren richtlijn

Snijdende specialismen

Wetenschappelijke vereniging

 

 

Module 12

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Verdelen van schaarse capaciteit voor spoedoperaties dient primair, maar niet uitsluitend op basis van medische criteria te geschieden. Ook ethische overwegingen zijn nodig om tot een rechtvaardige verdeling te komen. Aanbevolen wordt een verdelingssysteem waarin prioritering van patiënten geschiedt op grond van drie principes, te weten:

1) patiënten die het slechtste af zijn gaan eerst;

2) maximaliseren van gezondheidswinst;

3) passende zorg.

 

In individuele gevallen moeten de drie principes in samenhang worden beschouwd. Op grond van een vergelijking tussen patiënten kan een beredeneerd besluit worden genomen ten aanzien van de volgorde waarin patiënten de zorg ontvangen.

1-3 jaar

Geen

Consensus over aanpak bij betrokkenen, Scholing, Transparantie en toetsbaarheid

Aanbeveling vraagt om afweging die nu vaak impliciet gemaakt wordt. Bovendien zijn er vaak onzekerheden (wie is het slechtste af? Wat is passende zorg?).

Het realiseren van het prioriteringssysteem kost tijd en wat het oplevert is een meer rechtvaardige verdeling en consistentie in de besluitvorming. Niet iedereen heeft belang bij deze opbrengst en dus zal een aanbeveling alleen onvoldoende zijn.

Publicatie richtlijn

Scholingsmateriaal

Organisatie, professional