Implementatieplan

Inleiding

Dit implementatieplan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van het addendum Polyfarmacie bij ouderen in de tweede lijn. Voor het opstellen van dit plan is door de werkgroep een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de werkgroep een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die door verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

 

Voor iedere aanbeveling is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. De implementatietabel is opgenomen aan het einde van deze module.

 

Te ondernemen acties per partij

Verder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de algemene implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties (NIV, NVZA, NvPF, NVALT, NVVC, NVR & NVKG)

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

 

Het Kennisinstituut van Medisch Specialisten

Toevoegen van het addendum aan de Richtlijnendatabase. Daarbij opnemen van dit implementatieplan op een voor alle partijen goed te vinden plaats.

 

Implementatietabel

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken voor acties3

Overige opmerkingen

Borg dat de directe zorg voor patiënten met complexe geronto-farmacotherapie op alle afdelingen geleverd wordt door zorgverleners die daartoe voldoende expertise bezitten. Dit kan bijvoorbeeld door educatie en toetsing bij start van werkzaamheden, gerichte nascholing en frequente audit-and-feedback op voorschrijven door een deskundige.

Borgen dat de zorg geleverd wordt: <1 jaar

 

Opzetten van educatie en toetsing: 1-3 jaar

Scholing, aannemen extra staf, extra tijdsbesteding/ consulten experts ziekenhuis

Publicatie richtlijn

Scholing artsen aanpassen (KNMG?)

Goede communicatie naar alle artsen

Tijd/ geld/ personeelsgebrek

Weerstand tegen toets op bekwaamheid bij voorschrijven aan complexe ouderen – paternalistisch?

Wie bepaalt wie al of niet bekwaam is?

Publiceren richtlijn

Ontwikkelen scholing voor (beginnende) artsen

Ziekenhuizen

KNMG?

Farmaco-therapeutische experts

 

 

Voer een analyse uit om na te gaan welke onderwerpen binnen de geriatrische farmacotherapie het meest relevant zijn om op te nemen in periodieke educatie en toetsing/nascholing/audit-and-feedback. Dit kan per afdeling verschillend zijn omdat de risicovolle medicatie en processen per specialisme vaak verschillend zijn.

1-3 jaar

Scholing, aannemen extra staf, extra tijdsbesteding/ consulten experts ziekenhuis

Publicatie richtlijn

Goede communicatie naar alle artsen

Ondersteuning bij risicoanalyses

Tijd/ geld/ personeelsgebrek

Onderschatting van het probleemà gebrek aan medewerking

 

Publiceren richtlijn

Ontwikkelen scholing voor (beginnende) artsen

Uitvoeren risicoanalyses

Ziekenhuizen

KNMG?

Farmacotherapeutische experts

Betrokken specialismen

 

 

Verken de mogelijkheden om screening en monitoring op medicatiegerelateerde risico’s bij en tijdens ziekenhuisopname (die relevant zijn voor oudere complexe patiënten) te automatiseren door gebruik te maken van het EPD en CCDS.

1-3 jaar

extra tijdsbesteding/ consulten experts ziekenhuis, inbouw EPD zo mogelijk, aanpassing opzet dossier

Publicatie richtlijn

Goede communicatie naar alle artsen

Muteerbaar EPD

Tijd/geld (CDSS) en personeelsgebrek

Meerdere EPD’s in het land;

Publiceren richtlijn

Haalbaarheid automatisering checken

Ziekenhuizen

ICT

Farmacotherapeutische experts