Implementatieplan

Inleiding

Dit implementatieplan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van het addendum Polyfarmacie bij ouderen in de tweede lijn. Voor het opstellen van dit plan is door de werkgroep een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de werkgroep een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die door verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

 

Voor iedere aanbeveling is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. De implementatietabel is opgenomen aan het einde van deze module.

 

Te ondernemen acties per partij

Verder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de algemene implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties (NIV, NVZA, NvPF, NVALT, NVVC, NVR & NVKG)

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

 

Het Kennisinstituut van Medisch Specialisten

Toevoegen van het addendum aan de Richtlijnendatabase. Daarbij opnemen van dit implementatieplan op een voor alle partijen goed te vinden plaats.

 

Implementatietabel

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

3-5 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie1

Te ondernemen acties voor implementatie2

Verantwoordelijken acties3

Overige opmerkingen

Beoordeel patiënten van 70 jaar en ouder met gebruik van vijf of meer geneesmiddelen bij SEH bezoek en bij geplande opname standaard op de mogelijkheid van medicatiegerelateerde problemen als reden voor dit SEH-bezoek of de opname met behulp van een triggerlijst.

<1 jaar

Scholing, inbouw EPD/EVD zo mogelijk, aanpassing opzet dossier.

Goede communicatie naar alle artsen.

Scholing/ verspreiding van triggerlijst.

Screeningsmoeheid: gebrek aan medewerking.

Slechte beschikbaarheid AMO

Publicatie en verspreiding richtlijn

Laagdrempelige beschikbaarheid triggerlijst.

Ziekenhuizen

Beroepsgroepen alle poortspecialisten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De voor de hoofdbehandeling verantwoordelijke arts op de SEH heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de beoordeling of er sprake is van een medicatiegerelateerde opname wordt verricht.

<1 jaar

Extra tijdsbesteding/ consulten experts ziekenhuis en hoofdbehandelaar

Goede communicatie naar alle artsen, voldoende personeel om alle medicatie beoordelingen te verrichten

Onderschatting van het probleemà gebrek aan medewerking

Tegenwerking door de hoofdbehandelaar die (wellicht onterecht) van mening is dat dit helemaal niet nodig (en zelfs lastig) is

Publiceren richtlijn en informeren betrokken specialismen

Maken van samenwerkingsafspraken tussen consulenten en hoofdbehandelaars

Ziekenhuizen

Farmacotherapeutische experts

Betrokken specialismen

 

Informeer de huisarts wanneer de patiënt met de verdenking van een medicatiegerelateerde klacht op de SEH weer naar huis gaat, bijvoorbeeld door gericht advies te formuleren in de ontslagbrief.

<1 jaar

Extra tijdsbesteding, inbouw EPD/EVD zo mogelijk, verandering opzet correspondentie huisarts

Bekend wie huisarts (of specialist ouderengeneeskunde) is.

Korte communicatielijn naar eerste lijn en V en V sector.

Overdracht/ ontslag berichten niet op orde.

Publicatie richtlijn, informeren beroepsgroepen en eventueel scholing.

Ziekenhuizen/ KNMG: alle poortspecialisten.

 

Bij een opname buiten de SEH om (onder andere geplande opname) kan het afnemen van de triggerlijst worden gedaan door de arts die de medische verantwoordelijkheid voor de opname heeft.

<1 jaar

Extra tijdsbesteding en opzoektijd

Scholing/ verspreiding triggerlijst

Krapte personeel en budgetten.

Publicatie richtlijn en scholing apothekersassistent

NVZA.

 

Betrek bij verdenking van een medicatiegerelateerde opname of geneesmiddelbijwerking bij opname een zorgverlener of team van zorgverleners met integrale farmacotherapeutische expertise bij de beoordeling van de medicatie.

<1 jaar

Extra tijdsbesteding/ consulten experts ziekenhuis

Aanwezigheid van voldoende FTE’s van deze deskundigen en declarabele arbeid.

Krapte personeel en budgetten.

Publicatie richtlijn, informeren beroepsgroepen en eventueel scholing

NVKG (Geriatrie), NIV, NVZA en NVKF&B (klinische farmacologie)

 

De hoofdbehandelaar besluit na het initiële consult of medebehandeling door zorgverlener of team van zorgverleners met integrale farmacotherapeutische expertise gedurende ziekenhuisverblijf nodig is.

<1 jaar

Extra tijdsbesteding en opzoektijd

Scholing

 

Publicatie richtlijn, informeren beroepsgroepen

Alle artsen Ziekenhuizen

 

Documenteer de verdenking op een klinisch relevante bijwerking in de allergieën/intoleranties module in het Elektronisch Patiënten Dossier en stel de patiënt op de hoogte.

<1jaar

Extra tijdsbesteding, inbouw in EPD zo mogelijk, extra documentatie naar patiënt.

Bestaan van EPD

Nog liever koppeling EPD aan perifere apotheek

Onvolwaardig EPD

Publicatie richtlijn, informeren beroepsgroepen en eventueel scholing.

Alle artsen Ziekenhuizen

 

Instellingen dienen zorg te dragen voor het vergroten van de aandacht voor het herkennen van medicatiegerelateerde problemen bij opname door artsen, apothekers, verpleegkundigen en andere relevante beroepsgroepen bijvoorbeeld tijdens introductie op de nieuwe werkplek, tijdens opleiding en nascholing. Bijzondere aandacht wordt hierbij gevraagd voor ouderen, gezien de hoge prevalentie van polyfarmacie, hoge incidentie van opnamen en de verhoogde kans op bijwerkingen van medicatie.

1 – 3 jaar

Scholing personeel = tijdsinvestering.

Beschikbaarheid van deskundigen die onderwijs kunnen/ willen geven.

Tijds-/ personeelsgebrek.

 

Publicatie richtlijn, informeren beroepsgroepen en eventueel scholing.

NVKG, NIV, NVZA en NVKF&B.