Implementatieplan

Inleiding

Dit implementatie- en disseminatieplan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de update van de richtlijn antitrombotisch beleid. In deze update zijn de volgende modules herzien of nieuw ontwikkeld:

 

Behandeling maligniteit geassocieerde trombose;

  • Tromboseprofylaxe bij arthroscopische ingreep van de knie;
  • Preventie van veneuze trombose bij gipsimmobilisatie van het onderbeen voor een traumatisch letsel;
  • Periprocedureel beleid bij antistolling;
  • Periprocedureel beleid DOAC’s;
  • Periprocedureel beleid VKA;
  • Periprocedureel beleid TARs;
  • Compressie therapie bij DVT van het been;
  • Behandeling VTE met LMWH bij patiënten met nierfunctiestoornissen;
  • Profylactische behandeling met LMWH bij patiënten met nierfunctiestoornissen en risico op VTE;
  • Bloeding of ingreep bij DOAC’s;
  • Beleid bloedingen of ingreep bij VKA;
  • Beleid bloedingen of ingreep bij TAR;
  • Bloeding of ingreep bij trombolytica;
  • Behandeling oppervlakkige tromboflebitis;
  • Continueren antistolling na acute VTE;
  • Antifosfolipiden syndroom en antistolling;
  • Communicatie met patiënten.

 

Werkwijze
De werkgroep heeft per aanbeveling geïnventariseerd:

  • per wanneer de aanbeveling overal geïmplementeerd moet kunnen zijn;
  • de verwachtte impact van implementatie van de aanbeveling op de zorgkosten;
  • randvoorwaarden om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • mogelijk barrières om de aanbeveling te kunnen implementeren;
  • mogelijke acties om de implementatie van de aanbeveling te bevorderen;
  • verantwoordelijke partij voor de te ondernemen acties.


Voor iedere aanbeveling is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen “sterk geformuleerde aanbevelingen” en “zwak geformuleerde aanbevelingen”. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets dat zeker wel of zeker niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld (bijvoorbeeld “Overweeg om …”) en wordt dus meer ruimte gelaten voor alternatieve opties. Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” zijn bovengenoemde punten in principe meer uitgewerkt dan voor de “zwak geformuleerde aanbevelingen”.

 

Implementatietermijnen

Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” geldt dat zij zo spoedig mogelijk geïmplementeerd dienen te worden. Voor de meeste “sterk geformuleerde aanbevelingen” betekent dit dat zij het komende jaar geïmplementeerd zouden moeten worden.

 

Impact op zorgkosten

De aanbevelingen brengen geen of nauwelijks gevolgen met zich mee voor de zorgkosten. Zie Tabel 1 voor verdere specificaties per aanbeveling.

 

Te ondernemen acties per partij

Hieronder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de disseminatie en implementatie van de aanvullende modules in de richtlijn te bevorderen. Zie Tabel 1 voor verdere specificaties per aanbeveling.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties

  • Bekend maken van de aangepaste/aanvullende modules onder de leden via het notificatiebericht dat meegeleverd wordt bij het publiceren van de nieuwe en herziene modules.
  • Publiciteit voor de richtlijn maken door over de richtlijn te publiceren in tijdschriften en te presenteren op congressen.
  • Ontwikkelen van gerichte bijscholing/trainingen, onder andere voor het berekenen van de Villalta score.
  • Controleren van de toepassing van de aanbevelingen middels audits en de kwaliteitsvisitatie.
  • Gezamenlijk afspraken maken over en starten van continu modulair onderhoud van de richtlijn. Hiermee is inmiddels gestart in het zogeheten Koploper II project.

 

Als onderdeel van het richtlijnproject is patiënteninformatie op Thuisarts.nl ontwikkeld of aangepast. Ook is de informatie uit de aangepaste modules over periprocedureel beleid verwerkt in de LTA Antistollingszorg.

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

  • Bespreken van de aanbevelingen en de aanvullingen in de LTA tijdens de vakgroepvergadering, referaat, richtlijnoverleg en/of lokale werkgroepen zodat er kennis genomen wordt van de inhoud en bepaald kan worden of en hoe het handelen in de dagelijkse praktijk aanpassingen behoeft.
  • Indien aanbevolen in de modules, lokale afspraken maken en/of protocollen opstellen (o.a. clopidogrel, dosis PCC en verantwoordelijkheden van informeren patiënten). Mogelijk kunnen de stollingscommissies hier een rol spelen.
  • Instructies ten aanzien van het berekenen van de Villalta score onder de aandacht brengen bij de betrokken zorgverleners.
  • Aanpassen van bestaande (lokale) e-learnings over antistolling.
  • Aanpassen lokale patiënteninformatie op grond van de materialen die door de verenigingen beschikbaar gesteld zullen worden.
  • Afstemmen en afspraken maken met andere betrokken disciplines om de toepassing van de aanbevelingen in de praktijk te borgen.


De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGJ)

Ten aanzien van de financiering van de antitrombotische zorg wordt van het bestuur van de ziekenhuizen verwacht dat hij bereid is de nodige investeringen te doen (zie hierboven bij impact op zorgkosten) om de aanbevelingen in deze richtlijn te kunnen implementeren. Daarnaast wordt van de bestuurders verwacht dat zij bij de betrokken medisch professionals nagaan op welke wijze zij kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijn en deze toepassen in de praktijk. Mogelijk kunnen de stollingscommissies hier een rol spelen. Ook is het van belang dat er mogelijkheden zijn om eventuele lokale e-learnings over antistolling aan te passen.

Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij de zorg die in deze richtlijn wordt voorgeschreven zullen vergoeden. De “sterk geformuleerde aanbevelingen” in deze richtlijn kunnen, na verloop van de aangegeven implementatietermijnen door zorgverzekeraars worden gebruikt voor de inkoop van zorg.

 

Het Kennisinstituut van Medisch Specialisten

De richtlijn wordt gepubliceerd in de richtlijnendatabase van de Federatie Medisch Specialisten. Dit implementatieplan maakt onderdeel uit van de richtlijn (bijlage) en staat op een voor alle partijen goed te vinden plaats. Ook wordt er bij publicatie van de richtlijn een notificatiebericht verstuurd. In het bericht zal aandacht gegeven worden aan de gewijzigde risicotabel periprocedureel beleid en het belang van het aanpassen van de eventuele bestaande lokale e-learnings over antistolling.

Tabel 1: Implementatietabel bij de update van de richtlijn antitrombotisch beleid

Aanbeveling

Tijdspad voor implementatie:
<1 jaar,

1-3 jaar of

>3 jaar

Verwacht effect op kosten

Randvoorwaarden voor implementatie (binnen aangegeven tijdspad)

Mogelijke barrières voor implementatie

Te ondernemen acties voor implementatie

Verantwoordelijken voor acties

Overige opmerkingen

Maligniteit geassocieerde trombose

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de aanbevelingen

Geen bijzondere barrières

Informeren betrokken zorgverleners door middel van een notificatiebericht.

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners.

Geen

Tromboseprofylaxe ingreep knie*

<1 jaar

Neutraal

Idem

Idem

Idem

Idem

Geen

Trombose profylaxe gipsimmobilisatie been*

<1 jaar

Neutraal

Idem

Idem

Idem

Idem

Geen

Periprocedureel beleid DOAC’s

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de aanbevelingen, bekendheid risicotabel periprocedureel beleid, LTA is up-to-date en vindbaar.

Idem

Informeren betrokken zorgverleners door middel van notificatiebericht, extra aandacht voor risicotabel periprocedureel beleid in notificatiebericht, LTA updaten en evt. link hiernaar in EPD.

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners, ziekenhuizen.

Geen

Periprocedureel beleid VKA

<1 jaar

Neutraal

Idem

Idem

Idem

Idem

Geen

Periprocedureel beleid TARs

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de aanbevelingen, bekendheid risicotabel periprocedureel beleid, lokale afspraken t.a.v. clopidogrel, LTA is up-to-date en vindbaar.

Idem

Idem

Idem

Geen

Compressietherapie DVT been

<1 jaar

Kostenreductie in verband met preventie van DVT's.

Kennis van de aanbevelingen, kennis en kunde t.a.v. het berekenen van de Villalta score, adequate scholing voor aanbrengen zwachtel in acute fase.

Idem

Instructie Villalta score toevoegen aan richtlijn en onder de aandacht brengen van zorgverleners, informeren betrokken zorgverleners door middel van notificatiebericht.

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners, ziekenhuizen.

Instructie Villalta score is toegevoegd aan de richtlijn.

Behandeling VT met LMWH bij nierfunctiestoornissen

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de aanbevelingen.

Idem

Informeren betrokken zorgverleners door middel van notificatiebericht.

Idem

 

Behandeling VT met LWMH bij nierfunctiestoornissen en risico VTE

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de aanbevelingen.

Idem

Idem

Idem

Geen

Bloeding/ingreep bij DOAC’s

<1 jaar

Neutraal

Idem

Idem

Idem

Idem

Geen

Bloeding/ingreep bij trombolytica

<1 jaar

Neutraal

Idem

Idem

Idem

Idem

Geen

Bloeding/ingreep bij VKA*

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de aanbevelingen, lokale afspraken t.a.v. dosis PCC.

Idem

Informeren betrokken zorgverleners door middel van notificatiebericht en lokale afspraken t.a.v. dosis PCC

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners, ziekenhuizen

Geen

Bloeding/ingreep bij TARs

<1 jaar

Kostenreductie in verband met beperking t.a.v. inzet van transfusie.

Kennis van de aanbevelingen

Idem

Informeren betrokken zorgverleners door middel van notificatiebericht.

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners.

Geen

Oppervlakkige tromboflebitis*

<1 jaar

Neutraal

Idem

Idem

Idem

Idem

Geen

Continueren antistolling na acute VTE*

< 1 jaar

Neutraal

Idem

Idem

Informeren betrokken zorgverleners door middel van notificatiebericht, consultkaart gebruiken.

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners.

De consultkaart is gecontroleerd.

APS en antistolling

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de aanbevelingen, frequente controle INR bij patiënten, communicatievaardigheden zorgverlener en patiënt.

Idem

Informeren betrokken zorgverleners door middel van notificatiebericht, opstellen module over communicatie met patiënten, voorlichting geven over dit thema en/of keuzehulp beschikbaar stellen.

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners, richtlijnwerkgroep, patiëntenvereniging/ stichting.

Er is een module over communicatie met de patiënt opgesteld.

Communicatie

<1 jaar

Neutraal

Kennis van de inhoud van deze module, communicatievaardigheden zorgverlener, lokale afspraken ten aanzien van verantwoordelijkheden t.a.v. informeren van de patiënt.

Idem

Informeren betrokken zorgverleners, opstellen lokale afspraken over verantwoordelijkheden t.a.v. informeren patiënten.

Wetenschappelijke verenigingen van de betrokken zorgverleners, ziekenhuizen.

 

*Deze modules zijn herzien, maar er zijn geen (grote) wijzigingen doorgevoerd in de aanbevelingen. We verwachten daarom dat deze aanbevelingen inmiddels zijn geïmplementeerd. Desondanks worden betrokken zorgverleners over deze update geïnformeerd.