Implementatieplan

Verkeerslicht en (de-)implementatietabel

Verkeerslicht MBICAT

(Sub)aanbeveling

 

Sterkte van de aanbeveling

Bewijskracht per uitkomstmaat

Verkeerslicht per (sub)aanbeveling

 

Aanbeveling 1 & 2:

Maak bij elke patiënt de overweging of deze geschikt is voor simultane bilaterale cataractchirurgie (ISBCS).

 

Bespreek de mogelijkheid voor simultane bilaterale cataractchirurgie (ISBCS) bij hiervoor geschikte patiënten (patiënten zonder oculaire comorbiditeiten en zonder verhoogd operatierisico).

 

□ Sterk (doe/ gebruik) /

x Zwak (overweeg)

Overall bewijskracht

□ H  x M  □ L  □ VL     □ NG

 

Range bewijskracht van alle uitkomstmaten

x H  □ M  □ L □ VL     x NG

 

OF

 

□ voor de (sub)uitgangsvraag is geen systematische literatuur analyse uitgevoerd

 

 

ROOD: vul tabel A in

 

LICHT ROOD: vul tabel A in

 

ORANJE: gebruik tabel B

 

LICHT GROEN: vul tabel A in

 

x GROEN: vul tabel A in

Tabel A: (De-)Implementatietabel met impuls analyse

Aanbeveling – 1

 

  1. Wat was het onderliggende probleem om deze uitgangsvraag uit te werken?

 

□ Ongewenste praktijkvariatie

X  Nieuwe evidentie

□ Anders

 

Toelichting:

Sinds eind 2021 is in de richtlijn cataract opgenomen dat bilateraal opereren op 1 dag (ISBCS)kan worden overwogen bij patiënten die daarvoor geschikt zijn (zonder oculaire co-morbiditeit). In de afgelopen jaren is het op steeds meer plekken mogelijk geworden om ISBCS te ondergaan en heeft men in Nederland aan het idee kunnen wennen. Daarnaast heeft er een multi-center trial in Nederland gelopen die bevestigt dat ISBCS veilig is en kosten-effectief.

 

  1. Maak een inschatting over hoeveel patiënten het ongeveer gaat waar de aanbeveling betrekking op heeft?

□ < 1000

□ < 5000

5000-40.000

x > 40.000

 

  1. Maakt de aanbeveling deel uit van een set van interventies voor hetzelfde probleem?

 

x Ja: hoe verhoudt deze aanbeveling zich tot de andere aanbevelingen uit deze module/ richtlijn of uit andere richtlijnen(modules)? Dient hier rekening mee gehouden te worden bij de implementatie of kan dit worden gezien als een losstaande aanbeveling?

 

ISBCS kan worden gedaan, mits de twee cataract operaties als aparte ingrepen worden beschouwd en de steriliteitseisen navenant in acht worden genomen. Bij het optreden van een complicatie bij de eerste operatie moet heroverwogen worden of het tweede oog aansluitend wordt geopereerd. De tweede en derde aanbeveling zijn voorwaardelijk voor de eerste aanbeveling.

 

□ Nee

 

  1. Belemmeringen en kansen op verschillende niveaus voor landelijke toepassing van de aanbeveling:

Voorbeelden

Wat zijn mogelijke belemmerende factoren?

Wat zijn mogelijke bevorderende factoren?

  1. Richtlijn/ klinisch traject (innovatie)

Voortschrijding/vooruitgang in de praktijk, haalbaarheid, geloofwaardigheid, toegankelijkheid, aantrekkelijkheid

 

 

  1. Zorgverleners (artsen en verpleegkundigen)

Bewustzijn, kennis, houding, motivatie om te veranderen, gedragsroutines

Oogartsen zijn opgeleid vanuit de gedachte dat je nooit 2 ogen tegelijkertijd zou opereren.

Het overtuigen van de achterban dat ISBCS veilig is.

Bevorderend is de implementatie studie die vanuit Maastricht wordt uitgevoerd en waarbij een implementatie kit wordt ontwikkeld en alle informatie die het NOG verspreidt.

  1. Patiënt/ cliënt (naasten)

Kennis, vaardigheden, houding, compliance

Patienten zijn onvoldoende op de hoogte van de voor-en nadelen van BICAT

De keuzekaart cataract is in herziening; hierin wordt de optie BICAT toegevoegd zodat de patiënt een weloverwogen keuze kan maken indien de patiënt geschikt is voor BICAT

  1. Sociale context

Mening van collega’s, cultuur van het netwerk, samenwerking, leiderschap

 

 

  1. Organisatorische context

Organisatie van zorgprocessen, personeel, capaciteiten, middelen, structuren

BICAT is nog niet in alle ziekenhuizen geïmplementeerd.

De gescheiden batchnummers van medicatie voor 2 ogen vereisen extra logistiek in de ziekenhuizen. Ook de medewerking van apotheek en OK management/sterilisatie afdeling zijn hiervoor van belang.

Er zijn afspraken gemaakt met de NVZA in welke gevallen gebruik gemaakt moet worden van gescheiden batches en single-use.

  1. Economische en politieke context

Financiële regelingen, regelgeving, beleid (vergoede zorg, betaaltitel)

Voor de financiële afrekening is het van belang dat ISBCS wordt gezien als 2 afzonderlijke ingrepen, zoals DSBCS. Uit de implementatie in andere landen blijkt heel duidelijke dat als er negatieve financiële consequenties aanzitten de ISBCS percentages lager blijven.

 

 

  1. Welke personen/partijen zijn van belang bij het toepassen van de aanbeveling in de praktijk?

 

x Patiënt/ cliënt (naaste)

x Professional

x Beroepsvereniging

x Ziekenhuis(bestuurder)

x Zorgverzekeraars/ NZa

□ Zorginstituut [duiding nodig]

□  …………………………………… (graag aanvullen met alle relevante partijen, e.g., industrie)

 

  1. Wat zouden deze personen/ partijen moeten veranderen in hun gedrag of organisatie om de aanbeveling toe te passen?

 

x Patiënt dient zichzelf goed te informeren over de voor-en nadelen van BICAT

x Professional dient zich te worden geschoold in

x Beroepsverenigingen dienen de richtlijn te onderschrijven en te delen met de leden

x Het ziekenhuis dient de lokale protocollen aan te passen (medicatie en OK-apparatuur)

x Voor de zorgverzekeraar is het van belang zich te realiseren dat de kosteneffectiviteit met name zit buiten de directe ziekenhuiskosten in het kader van de cataractzorg. Een ISBCS dient dan ook financieel beschouwd te worden als 2 aparte ingrepen.

  1. Binnen welk tijdsbestek moet de aanbeveling zijn geïmplementeerd? 

□ < 1 jaar

□ < 2 jaar

x < 3 jaar

 

[toelichting]

 

  1. Conclusie: is er extra aandacht nodig voor implementatie van de aanbeveling (anders dan publicatie van deze richtlijnmodule)?

□ Ja* x Nee,

 

Toelichting: er loopt een groot implementatietraject gefinancierd door ZonMW via UMCM. Het lijkt zinnig eerst hier de resultaten van af te wachten.

 

 

*Deze aanbeveling komt in aanmerking voor plaatsing op de Implementatie Agenda van het programma Zorg Evaluatie & Gepast Gebruik (ZE&GG). In het programma ZE&GG werken patiënten, zorgverleners, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en overheid samen aan de bewezen beste zorg voor de patiënt. Daarmee is ZE&GG een programma van alle betrokken partijen in de Medisch Specialistische Zorg. FMS is één van deze betrokken partijen. 

De implementatieagenda van ZE&GG bevat onderwerpen over wat de bewezen beste zorg is en die in de dagelijkse zorgpraktijk geïmplementeerd zouden moeten worden.  Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen (NVZ) hebben landelijke afspraken gemaakt over de implementatie van de onderwerpen van de implementatieagenda. Deze afspraken zijn onderdeel van de zorginkoopafspraken tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders. 

Vanuit FMS worden sterke, goed onderbouwde aanbevelingen, getoetst op de behoefte aan een implementatie impuls aangedragen. Voor de beoordeling van onderwerpen uit richtlijnen wordt gekeken naar bovenstaande tabel voor een inschatting van de implementatie impuls. Met de ingevulde implementatietabel kunnen we vanuit FMS de andere HLA-MSZ partijen goed informeren om zo samen te beslissen of de aanbeveling daadwerkelijk op de implementatie agenda zal worden geplaatst.