Kennislacunes

Er is weinig hoogwaardig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van psycho-educatie voor kinderen en jongeren met autisme en hun ouders/verzorgers. Bestaande studies hebben methodologische beperkingen, kleine steekproeven en een sterk geselecteerde populatie , waardoor de resultaten niet generaliseerbaar zijn. Meer robuust onderzoek is nodig, inclusief grotere en meer diverse populaties, om de effectiviteit en duurzaamheid van psycho-educatie beter te begrijpen.

P:

Kinderen en jongeren met autisme en hun ouders/verzorgers

I:

Psycho-educatie (individueel of groepsgericht)

C:

Geen psycho-educatie of standaardzorg

O:

Verbetering van kennis over autisme, copingstrategieën, en vermindering van stress; duurzaamheid van de effecten

Daarnaast is er beperkte kennis over hoe psycho-educatie kan worden aangepast aan specifieke subgroepen, zoals laaggeletterde ouders/verzorgers, ouders/verzorgers met beperkt inkomen of beperkte middelen, ouders/verzorgers uit culturele minderheden, en meisjes met autisme. Ook ontbreekt vergelijkend onderzoek naar individuele versus groepsgerichte psycho-educatie en de kosteneffectiviteit ervan. Het betrekken van ervaringsdeskundigen in psycho-educatie wordt als potentieel waardevol beschouwd, maar er is weinig bekend over de impact hiervan.

P: Kinderen en jongeren met autisme en hun ouders/verzorgers uit specifieke subgroepen (zoals laaggeletterde ouders/verzorgers, ouders/verzorgers met beperkt inkomen, culturele minderheden, en meisjes met autisme)
I:

Aangepaste psycho-educatie voor specifieke subgroepen

C:

Niet-aangepaste psycho-educatie of standaard psycho-educatie

O:

Betere toegankelijkheid, begrip van autisme, en tevredenheid met de educatie; effectiviteit van de aangepaste interventie

P:

Kinderen en jongeren met autisme en hun ouders/verzorgers

I:

Groepsgerichte psycho-educatie

C:

Individuele psycho-educatie

O:

Effectiviteit op lange termijn, kosteneffectiviteit, tevredenheid van de deelnemers

P:

Kinderen en jongeren met autisme en hun ouders/verzorgers

I:

Psycho-educatie met betrokkenheid van ervaringsdeskundigen

C:

Psycho-educatie zonder betrokkenheid van ervaringsdeskundigen

O:

Verbetering in begrip van autisme, empowerment van ouders/verzorgers en kinderen, tevredenheid met de interventie

Het is ook interessant te kijken naar het effect van psycho-educatie op het systeem, inclusief broers/zussen en de bredere familie.

P:

Gezinnen van kinderen en jongeren met autisme (inclusief broers/zussen en bredere familie)

I:

Psycho-educatie gericht op het gehele systeem

C:

Psycho-educatie gericht op alleen het kind en ouders/verzorgers

O:

Systeem-gerelateerde uitkomsten zoals familiecohesie, stressreductie, en verbeterde relaties binnen het gezin

Deze kennislacunes onderstrepen de noodzaak van verder onderzoek en innovatie om psycho-educatie effectiever en inclusiever te maken voor kinderen en jongeren met autisme en hun gezinnen.