Implementatieplan

Inleiding

Dit plan is opgesteld ter bevordering van de implementatie van de richtlijn PeIN. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijnwerkgroep een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die door verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

Om tot dit plan te komen heeft de werkgroep per aanbeveling in de richtlijn nagedacht over:

• Het tijdstip waarop de aanbeveling de implementatie gerealiseerd zou moeten zijn;

• De verwachte impact van implementatie van de aanbeveling op de zorgkosten;

• Randvoorwaarden om de aanbeveling te kunnen implementeren;

• Mogelijk barrières om de aanbeveling te kunnen implementeren;

• Mogelijke acties om de implementatie van de aanbeveling te bevorderen;

• Welke partijen aan zet zijn.

 

Lezers van dit implementatieplan dienen rekening te houden met het feit dat er verschillen zijn tussen ‘sterke aanbevelingen’ en ‘zwakke aanbevelingen’. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets dat wel of niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld en spreekt de werkgroep haar voorkeur of advies uit, maar laat zij meer ruimte voor alternatieven. Een reden hiervoor is bijvoorbeeld dat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is om de aanbeveling te onderbouwen. Een zwakke aanbeveling is te herkennen aan de formulering en begint bijvoorbeeld met ‘Overweeg om…’. Zowel voor de sterke als voor de zwakke aanbevelingen heeft de werkgroep nagedacht over de implementatie. Alleen voor sterk geformuleerde aanbevelingen worden implementatietermijnen gegeven.

 

Implementatietermijnen

Voor de volgende aanbevelingen geldt dat implementatie op korte termijn gerealiseerd zou moeten worden. In de meeste gevallen geldt hiervoor de termijn van 1-3 jaar. In onderstaande aanbeveling is dat 1 jaar: 

Aanbeveling

Toelichting

Vermeld bij de pathologieaanvraag van het biopt of de excisie minimaal de locatie op de penis (preputium, glans penis, schacht), klinische karakteristieken, voorgaande behandelingen en comorbiditeiten als lichen planus en lichen sclerosus.

Er wordt geen impact op zorgkosten verwacht.

Maak (histopathologisch) het onderscheid tussen gedifferentieerde PeIN en HPV-gerelateerde PeIN volgens de meest recente WHO criteria.

Er wordt geen impact op zorgkosten verwacht.

Vermijd voormalige terminologie van PeIN.

Er wordt geen impact op zorgkosten verwacht.

Vermeld in de conclusie van het pathologieverslag bijkomende (inflammatoire) afwijkingen of ziektebeelden zoals lichen planus of lichen sclerosus.

Er wordt geen impact op zorgkosten verwacht.

Consulteer laagdrempelig een gespecialiseerd centrum bij twijfel over de histologische diagnose van PeIN.

Er wordt geen impact op zorgkosten verwacht.

Impact op zorgkosten

Deze aanbevelingen brengen geen of nauwelijks gevolgen met zich mee voor de zorgkosten. 

 

Te ondernemen acties per partij

Hieronder wordt per partij toegelicht welke acties zij volgens de richtlijncommissie zouden moeten ondernemen om de implementatie van de richtlijn te bevorderen.

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties (NVDV, NVU, NVPP)

Initiatief nemende wetenschappelijke vereniging (NVDV)

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, NZA, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders)

Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij ter mede toezien op implementatie van de zorg die in deze richtlijn wordt aanbevolen. Over het algemeen is het waarschijnlijk dat noodzakelijke investeringen voor de baat uit gaan. De ‘sterk geformuleerde aanbevelingen’ in deze richtlijn kunnen, na verloop van de aangegeven implementatietermijnen door zorgverzekeraars worden gebruikt voor de inkoop van zorg.

 

Wetenschappers en subsidieverstrekkers

Het Kennisinstituut van Medisch Specialisten