Implementatieplan

Inleiding

Dit implementatieplan is opgesteld ter bevordering van de richtlijn Diagnostiek en behandeling van jicht in de 2e lijn. Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gedaan van de mogelijk bevorderende en belemmerende factoren voor het naleven van de aanbevelingen. Daarbij heeft de richtlijncommissie een advies uitgebracht over het tijdspad voor implementatie, de daarvoor benodigde randvoorwaarden en de acties die door de verschillende partijen ondernomen dienen te worden.

 

Werkwijze

De werkgroep heeft per aanbeveling het volgende geïnventariseerd:

Voor iedere aanbevelingen is nagedacht over de hierboven genoemde punten. Echter niet voor iedere aanbeveling kon ieder punt worden beantwoord. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen “sterk geformuleerde aanbevelingen” en “zwak geformuleerde aanbevelingen”. In het eerste geval doet de richtlijncommissie een duidelijke uitspraak over iets dat zeker wel of zeker niet gedaan moet worden. In het tweede geval wordt de aanbeveling minder zeker gesteld (bijvoorbeeld “Overweeg om …”) en wordt dus meer ruimte gelaten voor alternatieve opties. Voor “sterk geformuleerde aanbevelingen” zijn bovengenoemde punten in principe meer uitgewerkt dan voor de “zwak geformuleerde aanbevelingen”.

 

Module

Tijdspad voor implementatie

Verwachte barrières

Te ondernemen acties

Module Diagnostiek

Binnen 2 jaar

Beschikbaarheid van apparatuur om beeldvormende diagnostiek uit te voeren, ervaren medische specialisten voor de uitvoering en/of beoordeling van de verschillende beeldvormende technieken.

Nieuwsbericht, presentatie over richtlijn, (na)scholing

 

Implementatietermijnen

De gestelde aanbevelingen dienen zo spoedig mogelijk geïmplementeerd te worden. De aanbevelingen zullen komend jaar direct geïmplementeerd worden en per 2029 moet iedereen de aanbevelingen in acht nemen.

 

Impact op zorgkosten

Veel aanbevelingen brengen geen of nauwelijks gevolgen met zich mee voor de zorgkosten.

 

Te ondernemen acties per partij

Hieronder wordt per partij toegelicht welke acties zij kunnen ondernemen om de implementatie van de richtlijn te bevorderen.

 

Alle direct betrokken wetenschappelijk verenigingen/beroepsorganisaties

• Bekend maken van de richtlijn onder de leden.

• Publiciteit voor de richtlijn maken door over de richtlijn te publiceren in tijdschriften en te presenteren op congressen.

• Ontwikkelen van gerichte bijscholingen/trainingen, onder andere voor reumatologen.

• Controleren van de toepassing van de aanbevelingen middels audits en de kwaliteitsvisitatie.

• Gezamenlijk afspraken maken over en opstarten van continu modulair onderhoud van de richtlijn.

 

De lokale vakgroepen/individuele medisch professionals

• Het bespreken van de aanbevelingen in de vakgroepsvergadering en lokale werkgroepen.

• Het volgen van bijscholing die bij deze richtlijn ontwikkeld gaat worden.

• Aanpassen lokale patiëntinformatie op grond van de materialen die door de verenigingen beschikbaar gesteld zullen worden.

• Afstemmen en afspraken maken met andere betrokken disciplines om de toepassing van de aanbevelingen in de praktijk te borgen.

 

De systeemstakeholders (onder andere zorgverzekeraars, (koepelorganisaties van) ziekenhuisbestuurders, IGJ)

Van de bestuurders wordt verwacht dat zij bij de betrokken medisch professionals nagaan op welke wijze zij kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijn en deze toepassen in de praktijk.

Van zorgverleners wordt verwacht dat zij de zorg die in deze richtlijn wordt voorgeschreven zullen vergoeden.

 

Het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten

Toevoegen van richtlijn aan Richtlijnendatabase en uitsturen van nieuwsbericht bij het publiceren. Daarbij opnemen van dit implementatieplan op een voor alle partijen goed te vinden plaats.